Laadukas työnantajapolitiikka lähtee henkilöstön hyvinvoinnin edistämisestä. Kuntien ja hyvinvointialueiden on ehkäistävä uupumusta ja työn liiallista kuormitusta jo varhaisessa vaiheessa. Työn tekemiselle on taattavat riittävät resurssit tarjoamalla riittävät työterveyden palvelut, joihin sisältyy mahdollisuus lyhytterapiaan ja mielenterveyspalveluihin. Lisäksi esihenkilöitä on koulutettava työhyvinvoinnista.
Kunnissa ja hyvinvointialueilla on ymmärrettävä nykyistä paremmin perhemuotojen moninaisuus, perheiden erilaiset tilanteet ja töiden erilaisuus kouluttamalla organisaation johtoa ja esihenkilöitä työhyvinvoinnista ja työkyvyn edistämisestä. Hoivan ja työn yhdistäminen ei ole vain pikkulapsiperheiden asia, vaan se voi liittyä monenlaisiin muihinkin tilanteisiin elämän aikana. Kuntien ja hyvinvointialueiden on oltava perheystävällisiä työpaikkoja. Työn ja perheen yhdistäminen onnistuu niin vuoroissa kuin toimistoissa työskennellessä, oli kyse lasten tai ikääntyvien tai erityistarpeisten omaisten hoivan järjestämisestä.
Vähemmistöön kuuluvat kokevat työpaikoilla kiusaamista ja syrjintää, johon on puututtava kouluttamalla koko henkilöstöä vähemmistökysymyksistä. Jokaiselle kunnan ja hyvinvointialueen työpaikalle luodaan turvallisemman tilan periaatteet ja koulutetaan etenkin työsuojeluvaltuutettuja toimimaan häirintäyhdyshenkilöinä. Rekrytoinneissa otetaan käyttöön anonyymi rekrytointi, joka lisää vähemmistöön kuuluvien mahdollisuuksia tulla palkatuksi.
Kunnissa ja hyvinvointialueilla työskentelee paljon sateenkaari-ihmisiä, jotka salaavat oman identiteettinsä työpaikallaan. Koko työyhteisön osaamista moninaisuudesta voidaan vahvistaa lisäämällä tietoisuutta ja tarjoamalla koulutusta. Lisäksi työpaikoilla pitää olla myös sukupuolineutraalit wc-, pukeutumis- ja taukotilat.
Säännöllistä työaikaa on lyhennettävä 30 viikkotuntiin ansiotasoa alentamatta mahdollisimman laajasti eri kunta- ja hyvinvointialueiden aloilla. Osana siirtymää tullaan kokeilemaan lyhyemmän työajan kokeiluja erilaisilla työaika- ja palkkamalleilla.
Kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijät ovat oman työnsä asiantuntijoita, ja heidän roolinsa työn järjestämisessä on olennainen. Kunnallisten yhtiöiden osalta henkilöstön oikeutta edustukseen yhtiöissä pitää seurata aktiivisesti ja toteuttaa edustus hallitustasolla myös vähintään 25 henkilöä työllistävissä yhtiöissä. Palkkatasa-arvoa ja palkka-avoimuutta edistetään systemaattisilla palkkakartoituksilla. Osana tavoitteellista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelua pitää toteuttaa erilliset tasa-arvosuunnitelmat. Kuntien kokonaan tai osittain omistamissa yhtiöissä on varmistettava työntekijöille aloiteoikeus ja äänivalta yhtiön päätöksenteossa.
Viime vuosina kunnat ja hyvinvointialueet ovat ulkoistaneet toimintaansa voimakkaasti liikelaitoksiin ja kuntaomisteisiin osakeyhtiöihin. Vastuullinen kunta luottaa omaan tehokkaaseen palvelutuotantoonsa, eikä edistä yhtiöittämis- ja ulkoistamiskehitystä, sillä omana työnä palvelut ovat lähempänä demokraattista päätöksentekoa. Lisäksi palveluiden tuottaminen omana toimintana lisää kuntien ja hyvinvointialueiden huoltovarmuutta. Mikäli jostain syystä palveluita on tarpeen ulkoistaa, ovat in-house-yhtiöt ainoa kestävä vaihtoehto. Yhtiöiden mahdollinen positiivinen tulos on mahdollista käyttää yhtiön toiminnan kehittämiseen ja tukemiseen, kun rahat ei valu osinkojen kautta omistajille.
Riittävän henkilöstömitoituksen ja vakituisten työsuhteiden on oltava kuntien ja hyvinvointialueiden työnantajapolitiikan perusta. Pätkätyön ja vuokratyövoiman käytön täytyy olla viimeinen keino kuntien ja hyvinvointialueiden toimintaa resursoitaessa, sillä oma, osaava työvoima on edullisempaa, tuottavampaa ja laadukkaampaa. Myös työntekijöiden oikeudet ja suoja ovat pätkä- ja vuokratyösuhteissa heikommat, ja kunnissa sekä hyvinvointialueilla onkin puututtava määräaikaisten työsuhteiden ketjuttamiseen.
Keskeisin keino vastata julkisen sektorin osaajapulaan on henkilöstöpolitiikka. Kunta- ja sote-alojen ammattilaisten työoloja ja palkkausta on parannettava. Kuntien ja hyvinvointialueiden pitää laatia toimenpideohjelma yhdessä ammattijärjestöjen kanssa, jossa selvitetään rekrytointitarpeet ja linjataan konkreettiset toimet, joilla ammattilaisten työnjakoa selkeytetään, työprosesseja kehitetään sekä työehtoja ja -oloja parannetaan.
Osaajapulaan vastaamiseksi tarvitsemme toimivan koulutusjärjestelmän ja mahdollisuuden opiskella ja kehittää ammattitaitoa koko työuran ajan. Kuntien ja hyvinvointialueiden on tarjottava työntekijöilleen tosiasialliset mahdollisuudet kouluttautua ja sitä on tuettava asettamalla kolmen päivän minimimäärä koulutuspäiville vuodessa. Koulutuksia ei saa rajata koskemaan vain tiettyä paikkakuntaa tai hyvinvointialuetta, vaan tarvittaviin koulutuksiin on oltava mahdollisuus myös matkustaa. Kuntien ja hyvinvointialueiden on tuettava myös työntekijöidensä kieliopintoja, esimerkiksi saamen kielten sekä suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen osalta, jotta palveluita on saatavilla omalla kielellä.