Va­sem­mis­to­liit­to tu­kee laa­jaa palk­kaoh­jel­maa jul­ki­sel­le sek­to­ril­le – Sa­ra­mo: “ai­ka pol­kais­ta käyn­tiin työ palk­ka­kui­lun ku­ro­mi­sek­si um­peen”

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jussi Saramon mukaan julkisella sektorilla palkkakuopassa oleville aloille tarvitaan monivuotinen palkkaohjelma. Palkkaohjelman mahdollista tasoa on Saramon mukaan arvioitava suhteessa julkiseen talouteen.

Saramo pitää selvänä, että yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeitä julkisen sektorin aloja on nostettava palkkakuopasta. Hän kohdistaisi julkisen sektorin monivuotisen palkkaohjelman sosiaali- ja terveyssektorin lisäksi myös esimerkiksi varhaiskasvatukseen ja matalapalkkaisiin tukipalveluihin.

– Palkkojen jälkeenjääneisyyttä ei korjata kerralla vaan useamman vuoden aikana. On selvää, että tämä tulee maksamaan rahaa ja meidän on yhteiskuntana arvioitava yhdessä, minkä laajuiseen ohjelmaan varat löydetään. Emme kuitenkaan voi jatkaa tilanteessa, jossa yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeiltä aloilta käy työntekijäpako kohtuuttoman huonon palkan ja työolosuhteiden vuoksi, Saramo sanoo.

– Nyt on korkea aika polkaista käyntiin työ julkisen sektorin palkkakuilun kuromiseksi umpeen. Asiassa tarvitaan poliittista tahtoa ja voin luvata, että tämä ei tule jäämään vasemmistoliitosta kiinni, Saramo jatkaa.

Saramon mukaan on korkea aika tunnistaa hoitajien ja muiden julkisen sektorin työntekijöiden korvaamaton panos suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.

– Yhteiskuntamme ei selviäisi montaa päivää ilman hoitajien, kasvatuksen, huollon ja monien muiden julkisten alojen ammattilaisten työpanosta. On aika hyväksyä, että korvaamattoman arvokkaasta työstä on saatava myös palkka, jolla tulee toimeen, Saramo sanoo.

Saramon mukaan palkkaohjelma on rahoitettavissa.

– Venäjän hyökkäys Ukrainaan heikentää Suomen lähitulevaisuuden talousnäkymiä, mutta tilanne ennen sitä oli paljon kaikkia aiempia arvioita parempi. Velkasuhde laski tuntuvasti ja työllisyys on ennätystasolla. Palkkaohjelmaan löydetään kyllä rahat, kunhan luovutaan oikeiston elättelemistä toiveista miljarditason veronalennuksista ja tulonsiirroista hyvin toimeentuleville, Saramo sanoo.

Saramo huomauttaa, että aluevaalien alla lupauksia hoitajien palkkojen korottamisesta kuultiin läpi puoluekentän.

– Monilla puolueilla on nyt peiliin katsomisen paikka. Olivatko hoitajille tehdyt lupaukset vain vaalipuheita, vai ollaanko myös muissa puolueissa valmiita pitämään kiinni siitä, mitä on luvattu, Saramo kysyy.