Ve­ro­ni­ka Hon­ka­sa­lo: For­tu­min joh­don an­siot­to­miin jät­ti­palk­kioi­hin on puu­tut­ta­va

Kansanedustaja Veronika Honkasalon mielestä Fortumin hallitus on kiertänyt röyhkeästi Fortumin saaman hätälainan ehtoja, kun se ehdottaa jättimäisten bonusten maksamista johtoportaalle. Honkasalon mielestä valtio-omistajan täytyy nyt viheltää Fortumin johdon peli poikki.

Fortum joutui turvautumaan valtion hätälainoitukseen, kun sen tytäryhtiö Uniper ajautui vaikeuksiin Venäjän hyökkäyssodan seurauksena.

Fortumin hätälainan ehtona oli, että johdolle ei makseta vuosilta 2022 ja 2023 lyhyen eikä pitkän aikavälin tulospalkkioita. Fortumin hallitus on kuitenkin tulkinnut ehtoa sopimuksen hengen vastaisesti siten, että kriisivuosia ei ole otettu lainkaan huomioon johdon palkkioita laskettaessa. Esimerkiksi Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo olisi saamassa noin 710 000 euron arvosta yhtiön osakkeita.

”Fortumin hallituksen toiminta on suoraan sanoen ollut sikamaisen röyhkeää”

– Fortumin hallituksen toiminta on suoraan sanoen ollut sikamaisen röyhkeää. Erityisen törkeää toiminnasta tekee se, että samaan aikaan yhtiön työntekijät joutuvat tyytymään pienempiin palkkioihin, sillä heidän tulospalkkioihinsa yhtiön tuloksen romahdus vaikuttaa, Honkasalo sanoo.

Helsingin Sanomat uutisoi maanantaina, että Uniper-romahduksen ja energiakriisin takia suuren työpaineen alla olleet Fortumin tavalliset työntekijät saivat tyytyä selvästi tavallista pienempiin palkkioihin.

– Valtio-omistaja on poikkeuksellisesti hylännyt Fortumin laatiman palkitsemisraportin ja yhtiössä käsitellään asiaa vielä uudestaan. Omistajaohjauksen olisi nyt painostettava Fortumin hallitusta konkreettisien sanktioiden uhalla noudattamaan kesällä solmitun sopimuksen henkeä. Fortumin toiminta olisi tuomittavaa miltä tahansa yritykseltä, mutta valtion enimmäisomistamalta taholta sitä ei yksinkertaisesti voi sallia, Honkasalo sanoo.

Vasemmistoliitto vastusti Fortumin Uniper-kauppoja jo niitä tehtäessä niiden tuoman Venäjä-riskin ja yhtiön hiilenmustan tuotannon vuoksi.

Vasemmistoliiton mielestä valtion pitää lunastaa Fortum pois pörssistä kokonaan omistukseensa. Fortumiin sisältyy merkittäviä kansallisia intressejä, joiden ajaminen pörssiyhtiössä on vaarantunut, eikä kukaan ole ottanut vastuuta yhtiön suurista ratkaisuista.