VE­TOO­MUS: Oi­keus lak­koon on tur­vat­ta­va

Orpon oikeistohallitus on ajamassa läpi merkittäviä rajoituksia lakko-oikeuteen. Heikennykset rajoittavat työntekijöiden oikeuksia ja uhkaavat johtaa lisääntyvään työnantajan saneluun työpaikoilla.

Allekirjoita vetoomuksemme: Oikeus lakkoon on turvattava!

Vetoomus

Me allekirjoittaneet vastustamme hallituksen lakiesityksiä, jotka rajoittavat lakko-oikeutta merkittävillä tavoilla.

Lakko-oikeus on historiallisesti auttanut parantamaan työolosuhteita ja varmistamaan oikeudenmukaisemmat palkat. Työntekijöiden ammatillinen järjestäytyminen on osaltaan auttanut tekemään Suomesta sen maan, jota olemme nykyään: vauraan hyvinvointivaltion, jossa työntekijätkin voivat elää arvokasta elämää. Tätä ei ole syytä romuttaa.

Suomi ei ole erityisen lakkoherkkä maa. Lakkoilu ei aiheuta mitään merkittävää kansantaloudellista haittaa Suomelle. Lakkoilu on harvinaista ja työntekijät käyttävät lakko-oikeutta yleensä viimesijaisena keinona.

Lakko-oikeus on oleellinen osa demokraattisen yhteiskunnan rakenteita. Se mahdollistaa työntekijöiden äänen kuulumisen työpaikoilla ja yhteiskunnassa laajemmin, vastapainona omistajien mahdollisuudelle ostaa näkyvyyttä ja vaikutusvaltaa euroillaan.

Vetoamme hallitukseen, jotta se luopuisi aikeistaan heikentää työntekijöiden lakko-oikeutta.

Vetoomuksessa on nyt 28710 allekirjoitusta.

Hallitus on toteuttamassa merkittäviä rajoituksia esimerkiksi poliittisiin työtaisteluihin ja tukilakkoihin. Jos tukilakkoja ei voida enää käyttää, heikentää se laajasti työntekijöiden neuvotteluasemaa monilla aloilla. Esimerkiksi Postin vuonna 2019 kaavailema 700 pakettijakajan työehtojen heikentäminen onnistuttiin torjumaan tukilakoilla, jollaiset eivät enää jatkossa olisi mahdollisia.

Lakko-oikeutta heikentäessään hallitus ei ole pohjoismaisella linjalla. Heikennykset vievät Suomea pikemminkin kohti itäeurooppalaista mallia. Auta meitä pysäyttämään tämä tuhoisa uudistus: allekirjoita vetoomuksemme lakko-oikeuden puolesta!