Min­ja Kos­ke­la: Ven­koi­lu ehey­tys­hoi­to­jen kiel­tä­mi­ses­sä osoit­taa, et­tä hal­li­tus­ta joh­taa ko­koo­muk­sen si­jaan pe­rus­suo­ma­lai­set

Vasemmistoliiton kansanedustaja Minja Koskela on pettynyt eheytys”hoitojen” kieltämiseen tähtäävän kansalaisaloitteen tyssäämiseen lakivaliokunnan käsittelyssä. Hänen mukaansa näyttö eheytyshoitojen haitallisuudesta on kiistatonta ja laki olisi ollut tarpeellinen.

− Vastaava laki on onnistuttu säätämään ainakin neljässätoista maassa, mukaan lukien Norja ja Islanti. Tekniseen haastavuuteen vetoaminen on tekosyy, jolla halutaan välttää arvokeskustelu, Koskela sanoo.

Eheytyshoidoilla tarkoitetaan toimintaa, jossa seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluva ihminen halutaan “eheyttää” heteroksi tai cis-sukupuoliseksi. Kokoomus on linjannut viimeisessä puoluekokouksessaan, että traumatisoivat ja väkivaltaiset eheytyshoidot tulisi kieltää lailla.

”Kokoomuksen tahto loppuu siihen, mistä perussuomalaisten arvot alkavat”

− Hallitusohjelmassa ei ole sovittu eheytyshoidoista hallituksen yhteistä linjaa. Se, että kokoomus on valmis hylkäämään oman linjansa ja hyppäämään perussuomalaisten kelkkaan kielii jälleen kerran siitä, että tätä hallitusta ei johda kokoomuksen Petteri Orpo, vaan perussuomalaisten Riikka Purra, Koskela sanoo.

Koskelan mukaan kokoomus on hylännyt vähemmistöihin liittyvät arvonsa, koska sille on kaikkein tärkeintä päästä leikkaamaan pienituloisilta ja heikentää ammattiyhdistysliikettä. Sama linja näkyy Koskelan mielestä myös hallituksen maahanmuuttopoliittisissa muotoiluissa, jotka ovat suoraan perusuomalaisten kynästä.

− Lakivaliokunnan kokoomuslainen jäsen Susanne Päivärinta sanoi vielä eheytyshoitoja käsittelevän kansalaisaloitteen julkisessa kuulemisessa, että ‘jos on tahtoa, niin kyllä meillä Suomessakin keinot tähän löytyvät’. Nyt viimeistään on selvää, että kokoomuksen tahto loppuu siihen, mistä perussuomalaisten arvot alkavat. Ihmisoikeuksilla ei nykykokoomuksessa ole hirveästi painoarvoa, Koskela sanoo.