Pia Lo­hi­kos­ki: Hal­li­tuk­sen muu­tok­sil­la in­house-yh­tiöi­den toi­min­taan val­ta­vat kus­tan­nus­vai­ku­tuk­set kun­nil­le ja hy­vin­voin­tia­lueil­le

Vasemmistoliiton kansanedustaja Pia Lohikoski varoittaa, että hallituksen kaavailemista muutoksista inhouse-yhtiöiden toimintaan voi seurata valtavia kustannuksia kunnille ja hyvinvointialueille.

Hallitus suunnittelee kuntien ja hyvinvointialueiden omistamilta inhouse-yhtiöiltä suoraan tehtävien julkisten hankintojen uudeksi edellytykseksi vähintään 10 prosentin omistusosuutta. Lohikoski on jättänyt hallitukselle uudistusta käsittelevän kirjallisen kysymyksen.

– Hallitus väittää politiikkansa olevan vastuullista taloudenpitoa, mutta ajaa silti historiallista yksityistämisuudistusta, jonka arvioidaan aiheuttavan kunnille ja hyvinvointialueille jopa 5 miljardin euron lisäkustannukset, sanoo Lohikoski.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemän selvityksen mukaan hallituksen suunnitelmat johtaisivat keskitettyjen inhouse-hankintojen mittakaavaetujen menettämiseen ja pysyvään kustannusten nousuun kunnissa ja hyvinvointialueilla. KKV on ilmoittanut, ettei se kannata hallituksen suunnitelmaa.

– Hallituksen politiikassa on kyse enemmän yksityistämisestä ja suomalaisille kalliista suuryritysten suosimisesta kuin julkisten varojen tehokkaasta käytöstä. Suunnitellut muutokset inhouse-yhtiöiden toimintaan on peruttava, sanoo Lohikoski.

Asiantuntijoiden mukaan uudistus saattaa olla ongelmallinen myös perustuslaissa määritellyn kuntien laajan itsehallinnon kannalta. Uudistus kohtelisi kuntia eriarvoistavasti. Erityisesti pienemmät kunnat, joilla ei ole mahdollisuuksia suuriin omistusosuuksiin tai hartioita omaan tuotantoon, jäisivät uudistuksen jalkoihin. Hyötyjiä olisivat suuret, usein kansainväliset yritykset, joilta palvelut olisi jatkossa hankittava.

Julkistoimijat voivat tehdä hankintoja itse omistamiltaan yhtiöiltä, eli inhouse-yhtiöiltä, ilman kilpailutusta. Edellytyksenä on ollut, että hankkiva taho käyttää yhtiössä todellista valtaa. Nyt hallitus on lisäämässä edellytyksiin 10 prosentin omistusosuuden. Suomessa on noin 50 inhouse-yhtiötä, joissa on yli 10 osakasta, ja joihin uudistus vaikuttaisi. Uudistuksen jälkeen inhouse-yhtiöitä jouduttaneen pilkkomaan tai osuuksia myymään. Palvelut joudutaan tekemään useammin omana tuotantona tai hankkimaan markkinoilta, jos se on mahdollista.