Ve­ro­ni­ka Hon­ka­sa­lo: Po­lii­sin on tur­vat­ta­va ko­koon­tu­mis- ja mie­li­pi­teen­va­paus asian­mu­kai­ses­ti

Vasemmistoliiton kansanedustaja ja puolueen varapuheenjohtaja Veronika Honkasalo on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen poliisin toiminnasta ympäristöliike Elokapinan kesäkuun 2024 mielenosoitusten yhteydessä.

Elokapina sanoo tiedotteessaan poliisin käyttäneen kohtuutonta väkivaltaa mielenosoittajia kohtaan muun muassa viime perjantaina 28. kesäkuuta. Tiedotteen mukaan poliisit esimerkiksi löivät mielenosoittajaa päähän banderollin kepillä, kuristivat lakitarkkailijaa, heittelivät ja kaatoivat mielenosoittajia sekä raahasivat heitä asfalttia vasten yhdestä raajasta vetäen (HS 30.6.2024.)

Elokapinan Instragram-tilillä on julkaistu myös videoita kyseisistä poliisin toimista. Elokapina nimittää poliisin voimankäyttöä mielenosoituksissa poliisiväkivallaksi.

– Olen syvästi järkyttynyt nähtyäni, miten poliisi on mielenosoittajia kohdellut. Mielenosoitusvapaus on demokratian kannalta keskeinen perustuslaissa ja ihmisoikeussopimuksissa turvattu perus- ja ihmisoikeus. Jokaisen mielenosoituksiin osallistuvan pitää Suomessa luottaa siihen, että poliisi turvaa tämän perusoikeuden asianmukaisella tavalla ja mielenosoittaminen on turvallista, Honkasalo sanoo.

– On tärkeää muistaa myös se, että kokoontumisvapauteen puuttumisen oikeudellinen kynnys on tarkoituksella korkea, vaikka mielenosoituksiin voi usein luonteenomaisesti liittyä esimerkiksi sivullisille koituvaa häiriötä, tai keinoja voidaan pitää kiistanalaisina.

Esimerkiksi vuonna 2020, kun poliisin voimatoimet Elokapinan mielenosoittajia kohtaan nousivat julkisuuteen, ilmoitti Poliisihallitus selvittävänsä asiaa. Myöhemmin kaasusumutteen käytöstä päättänyt tilanteen yleisjohtajana toiminut poliisi sai rangaistukseksi päiväsakkoja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.

– Pidän välttämättömänä, että poliisin toimia Elokapinan mielenosoituksen yhteydessä selvitetään tälläkin kertaa. Kansalaisilla on myös oikeus saada tietoa siitä, millä tavalla poliisin toimintaa on viime vuosien aikana kehitetty vastaamaan sitä, ettei poliisi syyllisty liialliseen voimankäyttöön ja että poliisi turvaa mielipiteen- ja kokoontumisvapauden asianmukaisella tavalla, Honkasalo painottaa.

Veronika Honkasalon hallitukselle 1.7.2024 jättämä kirjallinen kysymys kokonaisuudessaan:

Eduskunnan puhemiehelle

Mielenosoitusvapaus on demokratian kannalta keskeinen perustuslaissa ja ihmisoikeussopimuksissa turvattu perus- ja ihmisoikeus, jonka sisältöä ja merkitystä täsmennetään useiden kansainvälisten valvontaelinten kannanotoissa. Kokoontumisvapauteen puuttumisen oikeudellinen kynnys on korkea, vaikka mielenosoituksiin voi usein luonteenomaisesti liittyä esimerkiksi sivullisille aiheutuvaa häiriötä tai keinoja voidaan pitää kiistanalaisina.

Elokapina julkaisi lauantaina 29.6.2024 tiedotteen, jonka mukaan poliisi käytti kohtuutonta väkivaltaa mielenosoittajia kohtaan muun muassa perjantaina 28.6.2024. Tiedotteen mukaan poliisit esimerkiksi löivät mielenosoittajaa päähän banderollin kepillä, kuristivat lakitarkkailijaa, heittelivät ja kaatoivat mielenosoittajia sekä raahasivat heitä asfalttia vasten yhdestä raajasta vetäen (HS 30.6.2024.) Elokapinan Instragram-tilillä on julkaistu myös videoita näistä kyseisistä poliisin toiminnoista. Elokapina-liike nimittää mielenosoituksessa poliisin voimankäyttöä poliisiväkivallaksi.

Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Heikki Porola ei sunnuntaina 30.6.2024 suostunut kommentoimaan asiaa Helsingin Sanomille. Kuitenkin myöhemmin päivällä poliisi julkaisi tiedotteen, jonka mukaan muun muassa:

”Elokapinan toiminta perjantaina oli erilaista kuin aikaisemmin. Pienet ryhmät yrittivät katkaista liikennettä keskellä Länsiväylää ja Porkkalankadun varrella. Toiminta oli muulle liikenteelle ja poliisille vaikeasti ennakoitavaa. (…) Mielenosoittajat vaaransivat toiminnallaan oman, muiden tienkäyttäjien ja poliisien turvallisuuden. Poliisi toimi tilanteen edellyttämällä tavalla.”

Poliisin voimankäyttö Elokapinan mielenosoituksissa on noussut aikaisemminkin esille. Vuonna 2020 poliisi käytti kaasusumutetta mielenosoittajiin, jotka eivät suostuneet poistumaan ajoradalta. Apulaisvaltakunnansyyttäjä nosti lopulta syytteet seitsemää poliisia vastaan heidän toiminnastaan ja lopulta syytettyjä ei tuomittu pahoinpitelyistä, mutta sumutteen käytöstä päättänyt tilanteen yleisjohtajana toiminut poliisi sai rangaistuksena päiväsakkoja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Poliisihallitus ei tuoreiden Elokapinan kesäkuun lopun 2024 mielenosoituksiin liittyneiden tapahtumien jälkeen ole ilmoittanut selvittävänsä poliisin toimintaa mielenosoitusten yhteydessä. Tämä olisi kuitenkin välttämätöntä, sillä on tärkeä saada varmuus siitä, että poliisin toiminta on ollut asianmukaista. Lisäksi olisi tarpeellista saada riippumaton selvitys siitä, millä tavoin poliisin toimintaa on viime vuosien aikana kehitetty vastaamaan sitä, ettei poliisi syyllisty liialliseen voimankäyttöön ja että mielenosoitus- ja kokoontumisvapaus turvataan asianmukaisella tavalla.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aiotaanko poliisin toimintatapoja kesäkuun 2024 Elokapinan mielenosoitusten yhteydessä selvittää ja arvioida?

Millä tavalla poliisin koulutusta kokoontumisvapaudesta on kehitetty ja miten varmistetaan, että poliisin toimintaa mielenosoitusten yhteydessä ohjaa kokoontumisvapauden turvaaminen sekä provokaatioiden, yhteenottojen ja ylilyöntien ehkäiseminen oikeasuhtaisella sekä perus- ja ihmisoikeuksia turvaavalla tavalla?

Helsingissä 1.7.2024

Veronika Honkasalo