VE­TOO­MUS: Suo­men on tun­nus­tet­ta­va Pa­les­tii­nan val­tio

Allekirjoita vetoomuksemme!

Israel on kiihdyttänyt ennennäkemättömällä tavalla hyökkäyksiään Gazan kaistalle. Israel aloitti tuhoamissotansa sen jälkeen, kun Hamas 7. lokakuuta 2023 hyökkäsi täysin tuomittavasti Israeliin. Hamasin isku tappoi 1 400 ihmistä, joista suurin osa oli siviilejä.

Israelin tuhoamissota Gazassa on valtava humanitaarinen katastrofi, jossa Israel on suoraan tai epäsuorasti tappanut kymmeniä tuhansia palestiinalaisia siviilejä.

Samalla Israel on jo vuosikymmenien ajan syyllistynyt Palestiinan alueella laittomaan miehitys- ja apartheidpolitiikkaan, joka kaventaa palestiinalaisten tilaa ja oikeuksia.

Israel ei pysäytä Gazan tuhoa ja palestiinalaisalueiden laitonta miehitystä, jollei kansainvälisesti luoda vahvaa painetta konfliktin ratkaisemiseksi oikeudenmukaisella tavalla. Suomi on sitoutunut konfliktin ratkaisussa kahden valtion malliin, joten nyt on oikea aika tunnustaa Palestiinan valtio ja lisätä näin painetta Israelia kohtaan.

Enemmistö YK:n jäsenmaista, 144 maata, on tunnustanut Palestiinan, viimeisimpinä Slovenia, Irlanti, Norja ja Espanja.

Orpon ja Purran hallituksen mielestä Palestiinan tunnustaminen ei ole ajankohtaista. Meidän mielestämme tunnustamisen aika on nyt. Allekirjoita vetoomuksemme ja liity mukaan vaatimaan vapaata ja itsenäistä Palestiinaa sekä sodan ja miehityksen loppua!

Vetoomus

Hyvä ulkoministeri Valtonen,

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Suomen on vihdoin tunnustettava Palestiinan valtio.

Kahden valtion mallia Lähi-idässä on yritetty edistää jo vuosikymmenien ajan, mutta sen toteutuminen ei ole edennyt mihinkään. Yhtenä syynä tähän on, että monet maat, kuten Suomi, eivät tunnusta Palestiinan valtion olemassaoloa.

Palestiinan ja Israelin välinen konflikti ja Israelin miehityspolitiikka on ollut täysin kestämätöntä jo pitkään. Palestiinalaisille on annettava toivoa paremmasta tulevaisuudesta ja osoitettava heille, että rauhanomainen tie kohti itsenäistä Palestiinan valtiota on oikeasti mahdollinen, ja kansainvälinen yhteisö on sitoutunut sen toteuttamiseen.

Oikea aika Palestiinan valtion tunnustamiselle on nyt. Tunnustamalla Palestiinan Suomi lisäisi painetta Israelia kohtaan, jotta se lopettaisi Gazan pommittamisen ja palestiinalaisten tappamisen. Suomen tulisi nyt osoittaa, että se on todella sitoutunut kahden valtion malliin ja sen konkreettiseen toteuttamiseen.

Vetoomuksessa on nyt 15728 allekirjoitusta.