YK:n COP26-ilmastokokous Skotlannin Glasgow’ssa jatkuu tällä viikolla. Kokouksessa ovat logoineen mukana myös sen yksitoista pääyrityssponsoria.
COP26-ilmastokokouksen pääsponsoreita ovat muun muassa teknologiajätti Microsoft, elintarvikejätti Unilever, skotlantilaiset energiayhtiöt SSE ja Scottish Power, Britannian kolmanneksi suurin vähittäistavaraketju Sainsbury’s sekä japanilainen teknologiayhtiö Hitachi. Mukana ovat myös Sky, Reckitt, National Grid, GSK ja NatWest Group. Sponsorit on valinnut Iso-Britannian hallitus.
Ilmastokokouksen pääsponsorien yhteenlaskettu hiilijalanjälki on suurempi kuin koko Iso-Britannian.
– Ilmastokokouksen pääsponsorien yhteenlaskettu hiilijalanjälki on suurempi kuin koko Iso-Britannian. On kestämätöntä ja ristiriitaista, että suuret ilmastosaastuttajat saavat viherpestä itseään näkymällä tapahtumassa, Vasemmistoliiton europarlamentaarikko Silvia Modig sanoo.
The Independent -lehden mukaan pääsponsorit tuottivat viime vuonna 260 miljardia puntaa tuloja, mutta pumppasivat samalla ilmakehään yli 375 miljoonaa tonnia hiilidioksidia.
– Yrityssektori on tärkeässä roolissa ilmastonmuutoksen torjunnassa, ja askelia oikeaan suuntaan on otettu. Monet yritysten esillä pitämistä ilmastotoimista eivät kuitenkaan kestä lähempää tarkastelua.
Tällä hetkellä monen COP26-pääsponsorin nettonollatavoite riippuu päästöjen vähentämisen sijaan päästöjen kompensoimisesta, osittain sellaisella teknologialla jota ei vielä ole olemassa.
– Hiilidioksidipäästöjä kompensoidaan esimerkiksi lupaamalla istuttaa puita sen sijaan, että ryhdyttäisiin konkreettisiin muutoksiin yrityksen ilmastopäästöjen vähentämiseksi. COP26-pääsponsoreiden toimet eivät ole uskottavia. Pelkkä päästöjen kompensointi ei riitä, Modig sanoo.
Ympäristöjärjestöt ovat syystäkin kritisoineet ilmastokokouksen pääsponsoreita viherpesusta.
– Ympäristöjärjestöt ovat syystäkin kritisoineet ilmastokokouksen pääsponsoreita viherpesusta. Näyttää siltä, että monelle suuryritykselle hiilineutraaliustavoite 2050 on todellisuudessa vain lupa jatkaa saastuttamista.
– Keskustelin Glasgow’ssa Corporate Europe Observatoryn tutkijan Pascoe Sabidon kanssa. Sabidon mukaan suuryritysten läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin COP26-kokouksessa on ollut näkyvää, myös esimerkiksi öljyteollisuus on mukana. Lobbaukseen ja vaikuttamistoimintaan tulisi edelleen saada huomattavasti lisää läpinäkyvyyttä, Modig kertoo.
Corporate Europe Observatory tutkii lobbareiden vaikutusvaltaa EU-päätöksenteossa. Tutkimusryhmä on selvittänyt myös Glasgow’n kokouksen ympärillä tapahtuvaa yritysten lobbausta ja kutsunut Glasgow’ta historian suurimmaksi viherpesutapahtumaksi.
– Ilmastokriisin ratkaisemiseksi tarvitaan vaikuttavia, nopeita ja konkreettisia toimia myös yrityksiltä. Erityisesti COP26-pääsponsoreiden kaltaisilta suurilta saastuttajilta. Niiden yritysten, jotka ovat eniten vastuussa ilmastokriisin aiheuttamisesta, on kannettava myös suurin vastuu kriisin ratkaisemisessa, Modig sanoo.