Han­na Sark­ki­nen

Oikeudenmukainen ja ilmastokestävä tulevaisuus tehdään nyt

Olen 30-vuotias Vasemmistoliiton kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Oulusta. Minut valittiin eduskuntaan keväällä 2015. Oulun kunnallispolitiikassa olen toiminut vuodesta 2009 lähtien. Vasemmistoliiton varapuheenjohtajanjohtajana olen toiminut vuodesta 2016. Koulutukseltani olen filosofian maisteri, valmistuin Oulun yliopistosta vuonna 2014 pääaineenani aate- ja oppihistoria. Poliittista työtä ennen olen työskennellyt muun muassa järjestösihteerinä ja kaupanmyyjänä.

Olen kotoisin Oulunsalosta. Nykyisin elämä jakautuu Helsingin ja Oulun välille ja perheeseen kuuluu aviomieheni Matti ja kissani Hyrmä. Harrastukset ovat työn täyttämässä elämässä melko vähissä, mutta vapaa-ajallani tykkään mökkeillä ja urheilla, sekä käydä keikoilla ja muissa kulttuuririennoissa.

Politiikassa erityisen tärkeitä asioita minulle ovat:

• tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet kaikille
  • taloudellinen tasa-arvo ja riittävät sosiaaliset turvaverkot
  • ilmastonmuutoksen hillintä ja ympäristönsuojelu
  • reilu työelämä ja talousjärjestelmä
  • sukupuolten ja erilaisten ihmisten välinen tasa-arvo
  • inhimillinen hoito ja hoiva kaikille.

Suomi ja suomalaiset eivät elä tyhjiössä, vaan muun maailman kehitys vaikuttaa myös meihin. Siksi olen kiinnostunut myös kansainvälisestä politiikasta ja globaalista kestävästä kehityksestä. Kaiken yhteiskuntapolitiikan ja talouden tulee toimia ympäristön ihmiselle asettamissa rajoissa, siksi ilmastonmuutoksen hillitseminen ja luonnon monimuotoisuuden hupenemisen pysäyttäminen on tässä ajassa ensisijaisen tärkeä tehtävä ihmiskunnalle. Kyse on samalla koko ihmiskunnan tulevaisuudesta, sillä ihminen on lopulta riippuvainen ympäristöstä.

Uskon, että kestävä politiikka rakennetaan parhaalle mahdolliselle tieteelliselle tiedolle ja vahvalle arvopohjalle. Yhteiskuntapolitiikassa on lopulta aina kyse arvoista ja valinnoista, mutta päätösten tulee perustua oikeaan ja monipuoliseen tietoon ja huolelliseen valmisteluun. Politiikassa tärkeää on yhteistyö, sillä yksin ei pysty mitään saavuttamaan eikä yhdessä päässä asu kaikki tieto.

Vasemmiston ehdokkaat ja vaaliteemat, eduskuntavaalit 2019