Il­po Haa­ja

Ilpo Haaja

Helsingin vaalipiiri

Olen 60-vuotias rasvanahkaduunari, pitkäaikainen päätoiminen pääluottamusmies ja levyseppä Helsingin telakalta. Minulla on ay-kokemusta luottamusmiehestä aina liittojen hallintoon saakka. Olen toiminut kauan politiikassa, mm. Helsingin vasemmiston piirihallituksen jäsenenä ja puheenjohtajistossa. Olen Länsi-Helsingin vasemmiston. pj. ja puoluehallituksen varajäsen. Kunnallisia luottamustehtäviä: mm. Vammaisneuvoston pj., lautakuntajäsenyyksiä, säätiön hallitus, Sataman hallituksen jäsen.

Jag är en 60-årig hederlig donare och sedan länge plåtslagare och huvudförtroendeman på fulltid vid Helsingfors varv. Jag har ett starkt fackligt kunnande i ryggen och erfarenhet som både förtroendeman och inom fackens administration. Jag har verkat länge inom politiken bl.a. i distriktsstyrelsen för Vänsterförbundet i Helsingfors både som medlem och vice ordförande, som ordförande för partiavdelningen Länsi-Helsingin vasemmisto, som ersättare i partistyrelsen. Dessutom har jag innehaft kommunala förtroendeuppdrag bl.a. som ordförande för handikapprådet, som medlem i olika nämnder och stiftelser samt medlem i styrelsen för Helsingfors hamn. Jag är en expert inom arbetslivet men inte heller främmande för saker som ansluter till funktionsvariationer.

Lean 60-jahkásaš givzzár, pláhttarávdi Helssega dohkas ja lean leamaš guhká ollesáigásaš oaiveluohttámušolmmožin. Mus lea ámmátsearvevásáhus go lean leamašan luohttámušolmmožin gitta lihtuid hálddahusa ráje. Lean leamaš guhká politihkas, ee. Helssega gurutlihtu guovloráđđehusa lahttun ja ságadoallin. Lean Oarje-Helssega gurutlihtu ságadoalli ja bellodatstivrra várrelahttu. Luohttámušdoaimmat gieldda bealde leat ee. Vammaisneuvosto ságadoalli, iešguđetlágan lávdegottiid lahttun, foandda stivrras, Satama stivrra miellahttu.

I am a 60-year-old hard working labourer, experienced Chief Shop Steward and a sheet metal plate worker in Helsinki shipyard. I have broad experience with labour union work. I have been politically active for a long time and I am an active member in the Left Alliance. I have held several political positions and many confidential posts. I am a work-life expert and I am familiar with the issues of the disabled. My heart is in the defending the downtrodden. I am a relentless left-winger with strong negotiation skills.

Vasemmiston ehdokkaat ja vaaliteemat, eduskuntavaalit 2019