Fu­ru­holm: Ur­hei­li­jat huo­mioi­ta­va so­si­aa­li­tur­vaa uu­dis­tet­taes­sa

Vasemmistoliiton kansanedustaja Timo Furuholm on tehnyt kirjallisen kysymyksen urheilijoiden sosiaaliturvan ongelmista. Furuholm kysyy, miten hallitus aikoo turvata urheilijoiden toimeentuloa ja oikeudenmukaista kohtelua työttömyysturvassa sekä huomioida urheilijoiden aseman sosiaaliturvaa uudistettaessa.

– Ammattiurheilu on raskasta ja täysipainoista työtä, mutta urheilijat on jätetty normaalien yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle. Erimuotoisissa työsuhteissa ja sopimuksin leipänsä hankkivat urheilijat ovat sosiaaliturvassa liki näkymättömiä. Myös ymmärrys huippu-urheilun ja urheilijan arjen realiteeteista vaikuttaa puuttuvan, Furuholm sanoo.

Furuholm kantaa huolta esimerkiksi Veikkausliigassa pelanneen FC Hongan pelaajien tilanteesta.

– Seuran edustusjoukkueen tulevaisuus on kysymysmerkki, mutta pelaajat ovat tipahtamassa tyhjän päälle. Urheilijoiden sosiaaliturvan ongelmat näkyivät myös korona-aikana, kun tapahtumia peruttiin, sarjat jäivät tauolle ja urheilijoita lomautettiin tai painostettiin palkanalennuksiin.

Tässä tavoitteessa tuen hallitusta lämpimästi.

Ammattiurheilu-uran läpikäynyt Furuholm on nähnyt, mitä unelmille omistautuminen vaatii ja miten ohuen langan varassa urheilu-ura ja toimeentulo tyypillisesti on.

– Suomalaiset rakastavat urheilua ja arvostus on korkealla, kun menestystä tulee. Urheilu-uraan keskittyminen vaatii kuitenkin valtavaa riskinottoa. On tärkeää kannustaa kouluttautumiseen ja oman tulevaisuuden turvaamiseen, mutta on kestämätöntä, että turvaverkot puuttuvat.

Urheilijat eivät ole ansiosidonnaisen työttömyysturvan piirissä, ja nykytulkintojen vuoksi urheilijat voivat jäädä jopa kokonaan vaille työttömyysturvaa, kun urheiluarki tulkitaan päätoimiseksi työksi.

– Suurin osa urheilijoista käy tavallisissa töissä kilpauran ja harjoittelun ohessa. Työttömyysturvaan liittyy kuitenkin ongelmia paitsi niillä harvoilla, jotka saavat keskittyä puhtaasti urheilemiseen, että niillä, joiden tulisi olla oikeutettuja etuuksiin muun työn perusteella.

Viime vaalikaudella toiminut ja nyt uudelleen nimitetty sosiaaliturvakomitea on pohtinut myös urheilijoiden työttömyysturvaa. Komitea esitti välimietinnössään muun muassa pää- ja sivutoimisuuden arviointiin liittyvien kehittämistarpeiden selvittämistä. Tässä tulisi komitean mukaan kiinnittää huomiota myös urheilijoihin.

– Nykyinen hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut korjaamaan urheilijoiden sosiaali-, työttömyys- ja eläketurvan puutteita. Tässä tavoitteessa tuen hallitusta lämpimästi.

Kirjallinen kysymys kokonaisuudessaan eduskunnan sivuilla.