Gas­haw Bi­ba­ni, Min­ja Kos­ke­la ja Lau­ra Me­ri­luo­to eh­dol­la va­sem­mis­to­lii­ton pu­heen­joh­ta­jak­si

Vasemmistoliiton puheenjohtajuutta tavoittelee kolme ehdokasta. Ehdolle on nimetty Gashaw Bibani, Minja Koskela ja Laura Meriluoto. Puheenjohtaja valitaan 19. lokakuuta.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ilmoitti keväällä luopuvansa puheenjohtajuudesta syksyn aikana. Määräaikaan mennessä puheenjohtajakisaan esitettiin kolme ehdokasta: vantaalainen aluevaltuutettu Gashaw Bibani, helsinkiläinen kansanedustaja Minja Koskela ja kuopiolainen kansanedustaja Laura Meriluoto.

Puheenjohtajaehdokkuus vaatii yhden piirijärjestön tai 15 puolueosaston esityksen. Ehdokkaita oli mahdollista esittää sunnuntaihin 1.9. asti.

Puolueen uusi puheenjohtaja valitaan jäsenäänestyksen tuloksen perusteella puoluevaltuuston kokouksessa 19. lokakuuta.

– Puheenjohtajakisa on hyvä paikka herättää monipuolista keskustelua siitä, mitä vasemmisto tulevaisuudessa on. Pidän tärkeänä, että jäsenistö paneutuu tähän kysymykseen puheenjohtajasta päättäessään, vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja Miikka Kortelainen sanoo.

Neuvoa-antava jäsenäänestys alkaa 1.10. ja päättyy 17.10. Jäsenäänestykseen voivat osallistua kaikki puolueen jäsenet, jotka ovat liittyneet jäseneksi viimeistään 20.9. klo 16 mennessä.

Anna Mäkipää
puoluesihteeri