Han­na Sark­ki­nen: Mik­si hal­li­tus ei an­na lap­pi­lais­ten päät­tää omas­ta pal­ve­lu­ver­kos­taan?

Hallituksen alueita pomottava leikkaus- ja keskittämisinto sote-palveluissa voi tulla vielä kalliiksi. Vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkinen arvostelee hallituksen päätöstä heikentää Meri-Lapin sairaanhoitopalveluita ja lappilaisten ohittamista tässä heitä itseään koskevassa päätöksenteossa. Sarkkinen jätti hallitukselle aiheesta kirjallisen kysymyksen

–  Lapin hyvinvointialueen tulisi saada itse päättää alueen sairaaloiden välisestä työnjaosta. Hallituksen harjoittama sairaalaverkon mikromanageeraus tuskin säästää rahaa, mutta se heikentää Meri-Lapin asukkaiden palveluita ja aiheuttaa ongelmia palveluiden tarkoituksenmukaisessa järjestämisessä pitkien etäisyyksien Lapissa, Sarkkinen sanoo.

”Lapin hyvinvointialueen tulisi saada itse päättää alueen sairaaloiden välisestä työnjaosta.”

Hallituksen linjaukset tarkoittaisivat voimaan astuessaan, että Länsi-Pohjan keskussairaalan toiminta Kemissä supistuu merkittävästi ja Meri-Lapin alueen asukkaiden palveluiden saavutettavuus heikkenee. Hallituksen linjaukset merkitsisivät, että erikoissairaanhoidon yöaikainen päivystys käytännössä loppuisi Kemissä ja samalla myös edellytykset toteuttaa kirurgiaa supistuisivat lähes olemattomiin. Hallituksen 6.9. julkaisemat linjaukset eivät toisi tähän olennaista muutosta, sillä uusi käsite ”rajattu erikoissairaanhoidon päivystys” ei käytännössä todennäköisesti mahdollista kunnollisen päivystyksen ylläpitämistä eikä pelkän päiväkirurgian varassa oleva toiminta ole riittävää.

– Hallituksen uusimpia linjauksia voisikin kutsua silmänkääntötempuksi, sillä kerrotut muutokset aiempiin linjaukseen eivät muuta sitä tosiasiaa, että hallituksen linjaukset lamauttavat Länsi-Pohjan keskussairaalan toimintaa ja keskittävät palveluita kauemmas, Sarkkinen sanoo.

Hallitukset toivomukset säästöistä ovat hataralla pohjalla. Rovaniemen keskussairaalaan jouduttaneen tekemään isoja lisäinvestointeja, jos Länsi-Pohjan toimintoja ajetaan alas ja toimintaa keskitetään Rovaniemelle hallituksen tahtomalla tavalla. Kela-kyydit ja ambulanssiralli kasvaessa kuljetuksiin liittyvät kulut kasvavat.

– Hallitus ei ole kyennyt uskottavasti osoittamaan, miten Länsi-Pohjan keskussairaalan toimintojen alasajo säästää kustannuksia. Päinvastoin, lisäinvestoinnit Rovaniemelle ja lisääntyvät potilaskuljetukset vievät rahaa. Ihmiset pitää joka tapauksessa hoitaa jossain. Lisäksi aiemmista erikoissairaanhoidon keskittämisistä on huomattu se, etteivät ne usein tuota odotettuja kustannussäästöjä, Sarkkinen toteaa.

Huolena on, että Länsi-Pohjan keskussairaaloiden toimintojen alasajo heikentää Meri-Lapin alueen elinvoimaa laajemminkin. Erityisenä huolena on, miten käy Kemissä järjestettävälle sote-alan koulutukselle. Sosiaali- ja terveydenhoitoalan koulutuspaikkojen edellytyksenä ovat riittävät ja laadukkaat harjoittelumahdollisuudet, joiden perustana on monipuolinen ympärivuorokautinen päivystys.

– Mikäli Länsi-Pohjan keskussairaalan näivetys johtaa myös sote-alan koulutuksen supistumiseen tai jopa lakkautumiseen Kemissä, olisi sillä merkittävät kielteiset aluetaloudelliset vaikutukset Meri-Lappiin. Hallituksen keskittämisinto voi vielä tulla kalliiksi alueelle, Sarkkinen sanoo.