Hon­ka­sa­lo ja Ki­ve­lä: Suo­mi ei voi enää vai­e­ta Tur­kin ih­mi­soi­keus­louk­kaus­ten edes­sä

Vasemmistoliiton kansanedustajat Veronika Honkasalo ja Mai Kivelä ovat huolissaan Turkin presidentinvaalien lopputuloksesta. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan voitti sunnuntaina 28.5 pidettyjen presidentinvaalien toisen kierroksen saamalla noin 52 prosenttia äänistä.

– Suurena huolenamme on nyt se, että Erdoğan lähtee ajamaan maata yhä autoritaarisemmaksi ja opposition toimintamahdollisuuksia tukahdutetaan yhä enemmän, Honkasalo sanoo.

Euroopan neuvoston ja Etyjin vaalitarkkailijat antoivat jo ensimmäisen vaalikierroksen jälkeen lausunnon, ettei Turkki täytä periaatteita demokraattisten vaalien järjestämiselle, kun esimerkiksi oppositiota on tukahdutettu eikä vapaata mediaa ole.

”Nyt on aidosti riskinä se, että toisinajattelijoita aletaan vainota kiihtyvällä tahdilla”

– Melkein puolet kansasta äänesti kuitenkin Erdoğania vastaan. Se on aika hyvin, kun ottaa huomioon, että nämä vaalit eivät olleet millään tavalla reilut. Nyt on kuitenkin aidosti riskinä se, että toisinajattelijoita aletaan vainota kiihtyvällä tahdilla, Kivelä sanoo.

Honkasalo ja Kivelä osallistuivat 14.5.2023 kansainväliseen vapaaehtoisten tarkkailijoiden delegaatioon, joka tarkkaili Turkin parlamentti- ja presidentinvaaleja ympäri Turkkia, vasemmistolaisen kurdipuolue HDP:n pyynnöstä.

– Monet kansalaisjärjestöjen toimijat totesivat vierailumme aikana, että näissä vaaleissa ratkaistaan kurdien oikeus olla olemassa. Olen siksi todella huolissani, että kurdien asema Turkissa nyt heikkenee entisestään, Kivelä sanoo.

– On mahdollista, että myös naisten oikeudet ovat Turkissa nyt vaarassa. Vanissa kurditaustaiset toimijat nostivat esille, että näissä vaaleissa panoksena on myös sukupuolten tasa-arvo ja naisten oikeudet, Honkasalo sanoo.

Vasemmistolaisen kurdipuolue HDP:n ehdokkaat joutuivat asettumaan näissä vaaleissa ehdolle vihreän vasemmistopuolueen YSP:n listoilta, koska heidän omaa puoluettaan uhkaa kieltäminen kokonaan. Kurdien ja vähemmistöjen oikeuksia puolustavan HDP:n johtoa ja useita kansanedustajia pidätettiin Turkissa vuonna 2016 ja puolueen entinen puheenjohtaja Selahattin Demirtaş istuu pitkää vankeustuomiota.

– Opposition vainoaminen ja hiljentäminen on saatava loppumaan ja tekaistut syytökset kurdipuolue HDP:ta vastaan on lopetettava, Kivelä sanoo.

– On selvää, että Suomi ei voi enää jatkaa vaikenemista Turkin ihmisoikeusloukkausten edessä. Turkilta on vaadittava sananvapauden ja oikeusvaltioperiaatteiden noudattamista. Turkin demokratiakehityksen tukeminen tarkoittaa myös sitä, että Suomen kurdiyhteisön demokraattisia oikeuksia ei poljeta, Honkasalo ja Kivelä painottavat.