Hon­ka­sa­lo ja Ki­ve­lä: Vaa­li­tark­kai­li­joil­la tu­lee ol­la pää­sy seu­raa­maan Tur­kin vaa­lien tois­ta kier­ros­ta

Vasemmistoliiton kansanedustajat Veronika Honkasalo ja Mai Kivelä olivat seuraamassa Turkin vaalien ensimmäistä kierrosta 14.5.2023 Itä-Turkin kurdialueella Vanissa. Honkasalo ja Kivelä olivat osa eurooppalaista delegaatiota, joka seurasi vaaleja HDP-puolueen pyynnöstä.

Samaan delegaatioon kuuluneet Podemos-puolueen epäviralliset vaalitarkkailijat pidätettiin ja karkotettiin maasta samana viikoloppuna. Myös ETYJin kahden virallisen vaalitarkkailijan pääsy maahan estettiin Turkin viranomaisten toimesta.

Honkasalo ja Kivelä saivat seurata vaalien toteutumista melko rauhassa kurdialueella, mutta armeijan ja poliisin läsnä äänestyspaikoilla ja Vanin kaupungissa oli silmiinpistävää. Sekä Honkasalolle että Kivelälle tehtiin myös kahdesti ruumiintarkastus, kun he ennen vaalipäivää osallistuivat Yesil Sol Partin kampanjatilaisuuteen.

”Vaikka arviomme mukaan itse äänestys näytti sujuneen demokraattisesti, on huolena, ettei toisella kierroksella kansainvälisten vaalitarkkailijoiden läsnäolo ole enää yhtä vahvaa kuin ensimmäisellä kierroksella. Ensimmäisellä kierroksella nähtiin, että valtapuolue pyrki esimerkiksi hidastamaan ääntenlaskentaa kaikilla niillä alueilla, joissa se oli häviöllä”, Kivelä toteaa.

Toisen kierroksen suhteen jännitetään myös, miten opposition ehdokas Kilicdaroglu onnistuu mobilisoimaan taakseen äänestäjiä. Opposition menestystä vaikeuttanee kuninkaantekijän asemassa oleva äärioikeistolaisen ehdokkaan Sinan Oganin äänten jakautuminen toisella kierroksella. Ei ole myöskään varmaa, lähtevätkö esimerkiksi kurdit äänestämään enää toisella kierroksella.

”Moni HDP-puolueen aktiivi, jonka kanssa juttelimme vaalipäivän jälkeisenä päivänä, oli järkyttynyt vaalituloksesta ja näki tilanteen lohduttomana erityisesti kurdien aseman näkökulmasta. Moni pitää Erdoganin menestystä toisella kierroksella varmana, mikä tarkoittaa, että kurdien asema heikkenee entisestään. Pidämme äärimmäisen tärkeänä, ettei maailma käännä selkäänsä kurdeille ja demokratian puolesta kamppaileville turkkilaisille”, Honkasalo painottaa.

Kansanedustaja Veronika Honkasalon puhe vasemmistoliiton puoluevaltuuston kokouksessa 20.5. kokonaisuudessaan:

Ystävät,

”En näe, että minulla on tulevaisuutta tässä maassa enää. Tulen menettämään työni, enkä tiedä, miten elätän perheeni.”

Näin sanoi nuori HDP-puolueen aktiivi vaalien jälkeisenä päivänä viime maanantaina Itä-Turkin Vanissa.

Olimme Mai Kivelän kanssa osana Eurooppalaisen vasemmiston epävirallista delegaatiota, joka seurasi vaaleja HDP-puolueen pyynnöstä. Vielä vaaleja edeltävänä päivänä ilmapiiri kurdialueella oli toiveikas. Liput liehuivat kampanjatilaisuudessa, johon osallistui 10 000 ihmistä. Vaalipäivänä äänestypaikoilla kaikki näytti menevän oppikirjan mukaan. Vaalivalvojaisissakin oli alussa iloinen tunnelma. Mutta sitten: Erdoganin puolue kyseenalaisti ääntenlaskennan kaikkialla siellä, missä autoritäärinen johtaja oli häviöllä. Oli sinänsä saavutus oppositiolle, että Erdogania ei valittu suoraan ensimmäisellä kierroksella.

Ergodan on haalinut autoritäärisen vallan itselleen lujittamalla presidentti-instituutiota, ottamalla oikeuslaitoksen ja median omiin käsiinsä. Opposition edustajia istuu vankilassa ja toisinajattelijoita tukahdutetaan. Moni pelkää, että kun Erdogan saa jatkokauden häntä ei enää pidättele mikään. Kurdeille se on kohtalonkysymys. Moni kurdi sanoi jo ennen vaaleja, että nämä vaalit ovat elämän ja kuoleman kysymys.

Hyvät ystävät,

Vaalien toisella kierroksella HDP ei uskalla enää pyytää meitä tovereita seuraamaan vaaleja, sillä ensimmäisellä kierroksella Podemoksen vaalitarkkailijat pidätettiin ja karkotettiin maasta. Turkin viranomaiset estivät myös monia Etyjien virallisia vaalitarkkailijoita pääsemään maahan. Tämä on täysin tuomittavaa.

Hyvät ystävät,

Me emme Euroopassa saa kääntää selkää kurdeille ja vapauden puolesta kamppaileville turkkilaisille. Me emme saa katsoa vierestä kun maa ajautuu yhä syvemmälle diktatuuria kohti. Me emme voi jatkaa uussuomettumisen linjaa, jossa Turkin ihmisoikeusloukkausten edessä vaietaan omien ulko- ja turvallisuuspoliittisten intressien vuoksi. Ihmisoikeuksia ei edistetä valikoiden, vaan aina ja kaikkialla päämäärätietoisesti.