Hon­ka­sa­lo: Säh­kö­pot­ku­lau­doil­la ta­pah­tu­vat ra­jut on­net­to­muu­det var­jos­ta­vat ke­säöi­tä

Sähköpotkulaudoilla tapahtuvien onnettomuuksien määrä jatkaa kasvamistaan. Onnettomuuksia tapahtuu kesäisin satoja ja niiden jäljet ovat vakavia. Vasemmistoliiton kansanedustaja Veronika Honkasalo kysyy kirjallisessa kysymyksessään toimista onnettomuuksien välttämiseksi.

Niin käteviä kuin sähköpotkulaudat ovatkin, päihtyneenä tulee tehtyä helposti virhearviointeja ja onnettomuuteen joutumisen riski kasvaa.

– Sähköpotkulaudoilla kaatuneiden vammat ovat hurjaa luettavaa. Kasvomurtumia, aivovammoja, luun murtumia… Niin käteviä kuin sähköpotkulaudat ovatkin, päihtyneenä tulee tehtyä helposti virhearviointeja ja onnettomuuteen joutumisen riski kasvaa. Olisi tärkeää, että näitä vakavia onnettomuuksia pystyttäisiin jotenkin ehkäisemään, Honkasalo sanoo.

HUS totesi viime viikolla tiedotteessaan, että tänä kesänä pelkästään Helsingin Meilahden yhteispäivystyksessä on raportoitu jo 143 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta. Juhannusta edeltävän viikonloppuyön aikana 25 % Meilahden päivystykseen tuoduista pientraumapotilaista oli loukkaantunut sähköpotkulautaonnettomuudessa.

– Päivystykset ovat täysin kuormittuneita traumapotilaista, jotka ovat loukkaantuneet sähköpotkulautaillessa. Kunnat ovat aseettomia puuttumaan ongelmaan. Haluan selvittää liikenne- ja viestintäminiteriöstä, onko jotain lainsäädännöllisiä keinoja vähentää sähköpotkulautaonnettomuuksia ja onko niiden ehkäisemiseksi valmisteilla toimia, Honkasalo sanoo. 

Muualla Euroopassa on selvitetty keinoja vähentää sähköpotkulautaonnettomuuksia. Rajoitusten pohdinta on tullut kuvioon siinä vaiheessa, kun joku on menettänyt henkensä.

Sähköpotkulaudat luokitellaan nopeisiin kevyisiin sähköajoneuvoihin. Niihin sovelletaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä. Ajoneuvoa ei saa ajaa päihtyneenä ja kypärän käyttöä suositellaan. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan käyttäjät kuitenkin tuntevat säännöt huonosti. Iso osa onnettomuuksista tapahtuu päihtyneenä ja ilman kypärää.

– Muualla Euroopassa on selvitetty keinoja vähentää sähköpotkulautaonnettomuuksia. Rajoitusten pohdinta on tullut kuvioon siinä vaiheessa, kun joku on menettänyt henkensä. Toivoisin Suomessa toimenpiteitä ennen kuin on liian myöhäistä, Honkasalo toteaa.

Honkasalo jätti asiaa koskevan kirjallisen kysymyksen liikenne- ja viestintäministerille tiistaina.

Lisätietoja:
Veronika Honkasalo
veronika.honkasalo(at)eduskunta.fi