— Tein sähköpotkulautaonnettomuuksien ehkäisyä koskevan kirjallisen kysymyksen jo viime vuonna, kun lääkärit olivat nostaneet esille sähköpotkulaudoilla tapahtuvien onnettomuuksien räjähdysmäisen kasvun. Sen jälkeen on onnistuttu sopimaan vapaaehtoisesti joistakin rajoituksista. Emme kuitenkaan ole riittävästi onnistuneet ehkäisemään sähköpotkulaudoista aiheutuvia onnettomuuksia ja haittoja, Honkasalo toteaa.
Kaupungit yhdessä sähköpotkulautayritysten kanssa ovat sopineet vapaaehtoisuuteen perustuen muun muassa yöaikaa koskevista ajorajoituksista sekä pysäköintipaikoista.
— Toimenpiteistä huolimatta sähköpotkulautojen liikennesääntöjen vastainen käyttö sekä jättö ajoteille aiheuttavat jatkuvia vaaratilanteita liikenteessä. Vapaaehtoisuuteen perustuva sopiminen ei siis ole tuottanut toivottua tulosta sähköpotkulautojen turvallista käyttöä ja säilytystä koskien, Honkasalo toteaa.
— Monissa Euroopan maissa asiaa on säännelty lainsäädännön tasolla, esimerkiksi sääntelemällä mahdollisuudesta kilpailuttaa sähköpotkulautayritykset. Kilpailutuksessa on voitu asettaa ehtoja esimerkiksi ajoneuvojen turvallisuutta, pysäköintiä, ajamisen valvontaa ja vastuullisuutta koskien. Suomessa tämä ei ole mahdollista, harmittelee Honkasalo.
Honkasalo kysyikin ministeriltä, ollaanko ministeriössä valmiita antamaan mahdollisuudet kaupungeille kilpailuttaa sähköpotkulautayritykset muiden Euroopan maiden tapaan tai muutoin lainsäädännöllisesti edistämään sähköpotkulautojen turvallista käyttöä kaupungeissa.
Lisätiedot: Veronika Honkasalo, puh. 040 5559409
Kirjallinen kysymys kokonaisuudessaan alla.
Kirjallinen kysymys
Sähköpotkulautojen säätelystä lainsäädännöllisin keinoin
Eduskunnan puhemiehelle
Sähköpotkulautojen käytöstä aiheutuneet onnettomuudet ja haitat kaupunkiliikenteelle ovat puhuttaneet Suomen isoimmissa kaupungeissa useamman vuoden. Sähköpotkulautojen käyttöä on pyritty säätelemään kaupunkien ja sähköpotkulautayritysten välisin, vapaaehtoisuuteen perustuvin toimenpitein. Sähköpotkulautojen käyttöä on muun muassa rajoitettu yöaikaan ja sähköpotkulautojen parkkeeraukseen on pyritty osoittamaan säilytyspaikkoja. Kuitenkin sähköpotkulautoja on teillä enemmän kuin koskaan aiemmin ja niiden liikennesääntöjen vastainen käyttö ja jättö ajoteille aiheuttavat jatkuvia vaaratilanteita liikenteessä.
Ainoastaan vapaaehtoisuuteen perustuva sopiminen ei siis ole tuottanut toivottua tulosta sähköpotkulautojen turvallista käyttöä ja säilytystä koskien.
Kaupungeilla ei Suomessa ole lain tarjoamia mahdollisuuksia puuttua asiaan ilman lainsäädännöllistä perustaa. Monissa Euroopan maissa asiaa on säännelty lainsäädännön tasolla, esimerkiksi sääntelemällä mahdollisuudesta kilpailuttaa sähköpotkulautayritykset. Näin kilpailutuksessa on voitu asettaa ehtoja esimerkiksi ajoneuvojen turvallisuutta, pysäköintiä, ajamisen valvontaa ja vastuullisuutta koskien.
Koska tilanne sähköpotkulautojen kanssa on äitynyt vapaaehtoisista toimenpiteistä huolimatta, tarvitaan lainsäädännöllisiä keinoja onnettomuuksien ja haittojen vähentämiseksi.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko liikenne- ja viestintäministeriö valmis lainsäädännöllä antamaan mahdollisuudet kaupungeille kilpailuttaa sähköpotkulautayritykset muiden Euroopan maiden tapaan tai muin keinoin lainsäädännöllisesti edistämään sähköpotkulautojen turvallista käyttöä kaupungeissa?
Helsingissä 8.6.2022
_______________________________
Veronika Honkasalo, vasemmistoliitto