Kat­ja Hän­ni­nen: Va­sem­mis­tol­le voit­to: Ener­giayh­tiöi­den wind­fall-ve­ro ete­nee

Kansanedustaja Katja Hänninen iloitsee siitä, että vasemmistoliiton pitkäaikainen tavoite energiayhtiöille suunnatusta windfall-verosta saadaan maaliin. Eduskunta käy asiasta keskustelua tänään.

– Tuskin mikään muu puolue Suomessa on ajanut energiayhtiöiden ylisuurten voittojen verottamista niin johdonmukaisesti kuin vasemmistoliitto. Vasemmistoliitto on eri yhteyksissä jo yli kymmen vuotta puhunut windfall-verosta energiateollisuuden ansiottomille voitoille.

Windfall-veron lisäksi Hänninen on itse ajanut energiayhtiöiden ylisuurten voittojen valvontaa. Hännisen jättämässä toimenpidealoitteessa vaaditaan, että Energiaviraston mandaattia laajennetaan verkkoyhtiöiden tuottojen valvonnasta kaikkien energiayhtiöiden tuottojen valvontaan.

– Ei voi nimittäin olla millään tavalla oikeudenmukaista, että samaan aikaan kun monessa talossa kärsitään unettomista öistä karmaisevien sähkölaskujen vuoksi, monet energiayhtiöt takovat suuria voittoja.

Monien energiayhtiöiden voitot ovat ylisuuria ja ansaitsemattomia, koska poikkeukselliset olosuhteet ovat hyödyttäneet niitä. Suurimpia voittajia ovat  sähköntuottajat, joiden tuotantokustannukset eivät ole mainittavasti nousseet energiakriisin aikana.

– Voitot ovat siis johtuneet täysin olosuhteista, ei esimerkiksi siitä, että yhtiöt olisivat olleet innovatiivisia ja uutta luovia. On oltava päivänselvää, että ihmisten hädällä ei saa kukaan rahastaa.

Lisäksi Hänninen haluaa painottaa sitä, että windfall-vero on valtiontalouden kannalta järkevää ja myös ohjaa sähköyhtiöitä kohtuulliseen hinnoitteluun.

– On toki tärkeää, että tämänkin uudistuksen vaikutuksia seurataan tarkasti ja tehdään tarpeen mukaan uusia toimia.

Energiakriisistäkin kärsivät eniten ne, joilla on jo ennestään niin tiukkaa, että taloudessa ei ole pelivaraa.

– Jos ei ole isoja summia säästötileillä ja rahastoissa, suuret sähkölaskut voivat suistaa talouden jopa vuosiksi pois raiteiltaan. Me nykyiset keski-ikäiset, eli laman lapset tiedämme, että monesti myös taloudelliset ongelmat siirtyvät seuraavaan sukupolveen. Siksikin nykyinen tilanne on kriittinen ja avun on tultava ajoissa.