Mer­ja Kyl­lö­nen: Trans­lain lausu­ma nuo­ris­ta on tär­keä vies­ti per­heil­le

Sosiaali- ja terveysvaliokunta hyväksyi torstaiaamuna mietinnön uudesta translaista äänin 11–5. Kansanedustajamme Merja Kyllönen on erittäin tyytyväinen siihen, että yöllä käydyissä neuvotteluissa mietintöön varmistettiin mukaan myös tärkeä lausuma nuorten itsemääräämisoikeudesta. Se meni läpi yhden äänen enemmistöllä.

Koko translain kaatuminen näytti välillä mahdolliselta. Kyllönen on kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen, joka saatiin aikaan kovalla työllä.

Translaki saatiin vihdoin etenemään.

– On äärimmäisen tärkeää, että translaki saatiin nyt vihdoin etenemään. Olen myös erittäin tyytyväinen siihen, että valiokunta halusi samalla korostaa lasten ja nuorten itsemääräämisoikeutta. Yhdenvertaisuus etenee, kun sen eteen tehdään töitä, Kyllönen sanoo.

Alaikäisiä koskeva lausuma on tärkeä viesti perheille ja myös tulevalle hallitukselle. Lausuman teksti kuuluu seuraavasti:

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto arvioi ja valmistelee tarvittavat säädösmuutokset transsukupuolisten lasten ja nuorten itsemääräämisoikeuden edistämiseksi sukupuolen vahvistamisessa.

Seuraavaksi translaki etenee eduskunnan täysistuntoon.