Li An­ders­son: Hal­li­tus li­sää tie­toi­ses­ti köy­hyyt­tä Suo­mes­sa

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson arvostelee hallitusta raadollisista arvovalinnoista juuri päättyneessä budjettiriihessä.

– Hallituksen ensimmäinen budjettiesitys syventää tietoisesti eriarvoisuutta ja lisää pahoinvointia. Hallitus ei osoita minkäänlaista valmiutta arvioida uudelleen kohtuuttomia leikkauksiaan, vaan aikoo ensi töikseen heikentää sosiaaliturvaa historiallisella tavalla, ja vieläpä tilanteessa, jossa talousnäkymät heikkenevät ja työttömyys ja köyhyys lisääntyvät, Andersson sanoo.

Oikeistohallituksen ensimmäinen budjettiesitys syventää tietoisesti eriarvoisuutta.

Vasemmistoliiton mielestä julkista taloutta tulee vahvistaa, mutta se tulee tehdä oikeudenmukaisesti, esimerkiksi suurten pääomien verotusta kiristämällä.

Hallitus leikkaa rajusti muun muassa ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja asumistuesta, poistaa työttömyysturvan lapsikorotukset ja suojaosan sekä heikentää toimeentulotukea. Lisäksi useimpien etuuksien ostovoima heikkenee niin sanotun indeksileikkauksen myötä. Esimerkiksi peruspäivärahaan tämä tarkoittaa 45 euron lovea kuukaudessa ensi vuoden alusta.

– Hallituksen leikkaukset olisivat yksittäisinäkin toimina julmia ja epäoikeudenmukaisia. Tilannetta pahentaa entisestään, että monet niistä kohdistuvat samoihin ihmisiin ja perheisiin, jolloin niiden yhteisvaikutukset kasaantuvat. Etenkin pienituloiset lapsiperheet joutuvat ahtaalle.

Hallitus ei edelleenkään ole julkaissut arviota leikkaustensa kokonaisvaikutuksista. Sosiaali- ja terveysalan kattojärjestön SOSTEn maanantaina julkaiseman arvion mukaan hallituksen jo ensi vuodelle suunnittelemat sosiaaliturvan heikennykset ajaisivat 40 000 ihmistä köyhyyteen, 4 000 heistä lapsia. Toimeentulotuen saajien arvioidaan kasvavan lähes 50 000:lla. Todellisuus lienee vielä karumpi, sillä arviossa huomioitiin vain osa sosiaaliturvaheikennyksistä.

Esimerkiksi ansiosidonnaista työttömyysturvaa saavalla pariskunnalla, joista toinen on osa-aikatyössä ja joilla on kaksi lasta, tulot alenisivat yli 430 euroa. Pienipalkkaisella Helsingissä yksin asuvalla henkilöllä reaalitulot vähenisivät 204 eurolla kuussa, asumiskulujen jälkeen käytössä olisi 169 euroa vähemmän.

– Samaan aikaan, kun hallitus lisää tietoisesti köyhyyttä, antaa se lisää niille, joilla muutenkin menee hyvin ja joita leikkauspolitiikka ei kosketa. Suurituloisimpien verotusta kevennetään niin, että Petteri Orpon ja Riikka Purran palkkatasolla saa yli 2 000 euroa lisää käteen. Osa-aikatyötä tekevältä myyjältä viedään saman verran. Niin sanotun osakesäästötilin laajentaminen hyödyttää sekin ainoastaan varakkaimpia, Andersson toteaa.

Hallitus leikkaa rajusti jopa opiskelijoilta, vaikka vielä keväällä pääministeripuolue kokoomus lupasi parantaa heidän toimeentuloaan.

– On vaikea uskoa, että tämä on sellaista politiikkaa, jolle suomalaisten enemmistö luuli antavansa äänensä kevään vaaleissa, Andersson sanoo.