Li An­ders­son: Ko­koo­muk­sen eh­do­tus de­mo­kra­tian lak­kaut­ta­mi­ses­ta ei vas­taa hy­vin­voin­tia­luei­den on­gel­miin

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson pitää käsittämättömänä kokoomuksen kansanedustaja Ville Valkosen ehdotusta aluevaltuustojen ja -vaalien lakkauttamisesta. Anderssonin mukaan alueiden autonomiaa pitää päinvastoin vahvistaa ja rahoitusjärjestelmää uudistaa.

– Yksikään ongelma ei ratkea viemällä kansalaisilta vähäisetkin vaikutusmahdollisuudet sote-palveluihin. Piittaamattomuus perustuslain turvaamasta kansanvaltaisuudesta ja itsehallinnosta on yksi niistä syistä, miksi kokoomus on omilla vahtivuoroillaan sössinyt sote-uudistuksen. Päinvastoin juuri valtiovarainministeriön ylikorostunut valta on yksi nykytilanteen suurimmista ongelmista, ja siksi alueet tarvitsevat lisää autonomiaa, Andersson sanoo.

Andersson muistuttaa, että valtiovarainkunnan arvion mukaan hyvinvointialueiden kustannusten nousu ei johdu uudistuksesta tai hallinnosta, vaan henkilöstöpulasta johtuvista ostopalveluista, inflaatiosta ja palkkojen noususta.

”Hallitus on totaalisen hakoteillä sote-politiikkansa kanssa.”

– Ylipäätään hallitus on totaalisen hakoteillä sote-politiikkansa kanssa. Asiantuntijoiden vastustuksesta huolimatta Kela-korvausten tason nostamiseen käytetään puoli miljardia samalla kun hallitus leikkaa julkisesta perusterveydenhuollosta ja pidentää hoitotakuuta. Nyt on saatu tutkittua tietoa hallituksen ideologisen valinnan totaalisesta epäonnistumisesta, Andersson sanoo.

Yksityisistä lääkärinkäynneistä maksettavat korvaukset ovat kasvaneet viime vuoteen verrattuna 31 miljoonalla eurolla. Samaan aikaan korvausten saajien määrä kasvoi kuitenkin vain 1,3 prosenttia eli korotukset valuivat terveysfirmoille ja niille, joilla jo entuudestaan oli varaa käydä yksityisellä. Andersson siirtäisi Kela-korvauksiin käytettävät rahat julkisen perusterveydenhuollon vahvistamiseen.

”Kokoomuksen tavoite näyttää olevan koko julkisen palvelujärjestelmän ajaminen hallitsemattomaan kriisiin ja sitten ihmisten ohjaaminen yksityisille.”

– Orpo on kysynyt oppositiolta konkreettisia vaihtoehtoja, mutta ei suostu kuuntelemaan, kun niitä esitetään. Haluamme pidentää hyvinvointialueiden alijäämän kattamisvelvoitetta ja asettaa valtakunnallisia rajoituksia ostopalveluiden ja vuokratyövoiman käytölle. Haluamme uudistaa soten rahoitusjärjestelmää ja antaa alueille myös verotusoikeuden niiden itsehallinnon vahvistamiseksi, Andersson sanoo.

– Kokoomuksen tavoite näyttää olevan koko julkisen palvelujärjestelmän ajaminen hallitsemattomaan kriisiin ja sitten ihmisten ohjaaminen yksityisille. Se, että alueiden tilanteen helpottamisen sijasta ehdotetaan demokratian lakkauttamista kokonaan, on jo totaalisen pöyristyttävää.