Tuoreimpien julkisuudessa olevien tietojen mukaan Euroopan komissio julkaisee tällä viikolla Omnibus-paketin, joka sisältää muutoksia keskeisiin EU:n kestävyyslainsäädännön säädöksiin, kuten yritysvastuudirektiiviin (CSDDD) ja kestävyysraportointidirektiiviin (CSRD).
– Vuotaneet tiedot viittaavat siihen, että komissio ehdottaa heikennyksiä yritysten velvollisuuksiin huolehtia esimerkiksi turvallisista työoloista tai toiminnan ympäristövaikutuksista. Se on heikentämässä myös mahdollisuuksia estää ihmisoikeusrikkomuksia hankintaketjuissa, Andersson sanoo.
Kansalaisyhteiskunnan, ammattiliittojen ja vastuullisten yritysten ääniä ei ole kuultu asianmukaisesti
Tietojen perusteella raportointivaatimuksia esitetään lisäksi rajattavaksi vain suurimpiin yrityksiin, jolloin laaja joukko yrityksiä jäisi kestävyysraportoinnin ulkopuolelle. Tämä vaarantaisi EU:n kestävyystavoitteet sekä loisi oikeudellista epävarmuutta niin yrityksille kuin jäsenvaltioille, jotka ovat jo alkaneet toimeenpanna nykyistä lainsäädäntöä.
– Muutosten perusteltavuudessa huomionarvoista on, että Omnibus-hanketta valmisteltaessa ei ole tehty kunnollista vaikutusten arviointia tai julkista kuulemista. Erityisesti kansalaiset ja kansalaisjärjestöt on jätetty ulkopuolelle, kun suuryritykset ovat saaneet istua pöydän ääressä, Andersson sanoo.
Komission helmikuussa järjestämän ”realiteettien tarkastuksen” ja pyöreän pöydän keskustelun osallistujien valinnassa tunnistettiin puutteita. Tilaisuuteen osallistui etupäässä suuryritysten edustajia myös sellaisista yrityksistä, jotka ovat parhaillaan oikeudenkäynnin kohteena ihmisoikeus- ja ympäristöloukkauksista. Kansalaisyhteiskunnan, ammattiliittojen ja vastuullisten yritysten ääniä ei ole kuultu asianmukaisesti.
– Tämä rikkoo komission omia ”paremman sääntelyn” periaatteita ja vaarantaa EU:n oikeusvaltioperiaatteen ja demokratian, Andersson sanoo.
Kirjallinen kysymys kokonaisuudessaan:
Tuoreimpien tietojen mukaan Euroopan komissio julkaisee tällä viikolla Omnibus-paketin, joka sisältää muutoksia keskeisiin EU:n kestävyyslainsäädännön säädöksiin, kuten yritysvastuudirektiiviin (CSDDD) ja kestävyysraportointidirektiiviin (CSRD). Julkisuuteen vuotaneet tiedot viittaavat siihen, että komission ehdotuksessa esitetään merkittäviä heikennyksiä yritysten huolellisuusvelvoitteisiin, kuten uhrien mahdollisuuksiin hakea oikeutta, sakkoihin lain rikkojille sekä ilmastovaatimusten toimeenpanoon. Lisäksi raportointivaatimuksia esitetään rajattavaksi vain suurimpiin yrityksiin, jolloin laaja joukko yrityksiä jäisi kestävyysraportoinnin ulkopuolelle. Tämä vaarantaisi EU:n kestävyystavoitteet ja loisi oikeudellista epävarmuutta sekä yrityksille että jäsenvaltioille, jotka ovat jo alkaneet toimeenpanna nykyistä lainsäädäntöä.
Huomionarvoista on, että Omnibus-hanketta valmisteltaessa ei ole tehty kunnollista vaikutustenarviointia eikä julkista kuulemista. Komission helmikuussa järjestämän ”realiteettitarkastuksen” ja pyöreän pöydän keskustelun osallistujavalinnassa on nähty vakavia puutteita: keskusteluihin on osallistunut etupäässä suuryritysten edustajia, mukaan lukien yrityksiä, jotka ovat parhaillaan oikeudenkäynnin kohteena ihmisoikeus- ja ympäristöloukkauksista, kun taas kansalaisyhteiskunnan, ammattiliittojen ja vastuullisten yritysten ääniä ei ole huomioitu asianmukaisesti. Tämä rikkoo komission omia ”paremman sääntelyn” periaatteita ja vaarantaa EU:n oikeusvaltioperiaatteen ja demokratian.
1. Miten komissio perustelee Omnibus-hankkeen valmistelua ilman riittävää vaikutustenarviointia ja julkisia kuulemisia, erityisesti ottaen huomioon, että muutokset voivat vakavasti heikentää EU:n kestävyystavoitteita?
2. Onko Omnibus-paketin valmisteluprosessi komission näkemyksen mukaan ollut avoin, demokraattinen ja noudattanut komission omia ”paremman sääntelyn” periaatteita?
3. Miten komissio vastaa yrityksille, jotka ovat jo investoineet merkittävästi nykyisten kestävyysvaatimusten toimeenpanoon?