”Ylimielisyys ja halveksunta kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä kohtaan on käsittämätöntä”
– Ministerin mukaan joukkoliikenteen valtiolta saama summa on ’melkoinen’ ja sitä ’tietenkin pitäisi itse asiassa vähentää’. Kommentit tuntuvat todellisuudesta irrallisilta liikenteen isossa kuvassa. Hallitus leikkaa jo nyt kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä. Yhteensä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kuntien joukkoliikennehankkeiden tukemiseen on ensi vuodelle varattu vaivaiset 3 miljoonaa euroa, kun liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan budjetti on lähes 3,6 miljardia, Furuholm ihmettelee.
Furuholm painottaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistämisen merkitystä niin ilmastotavoitteiden, yhteiskunnallisen tasa-arvon kuin terveyden edistämisen kannalta.
– Ministerin ylimielisyys ja halveksunta kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edellytyksiä kohtaan on käsittämätöntä. Panostukset joukkoliikenteeseen ovat suoraan yhteydessä liikenneköyhyyteen, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistäminen on elintärkeää ilmastopäästöjen vähentämiseksi, ja samaan aikaan liikkumattomuus maksaa Suomelle vähintään tuhatkertaisesti sen, mitä hallitus aikoo panostaa kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen yhteensä.
Esimerkiksi UKK-instituutin laskelmien mukaan liikkumattomuus aiheuttaa Suomessa vuosittain vähintään kolmen miljardin kustannukset. Liikenneköyhyys puolestaan tarkoittaa, että ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää, eli liikkumisen tarpeet eivät täyty. Pienituloisilla kotitalouksilla on harvemmin auto ja ne kärsivät suhteessa enemmän liikenteen kallistumisesta esimerkiksi lipunhintojen nostopaineiden myötä. Myös hallituksen kaavailema arvonlisäveron nosto uhkaa entisestään kallistaa joukkoliikennelippujen hintoja.