Mai Ki­ve­lä: Tur­kis­tar­hauk­sen rei­lu alas­ajo on pal­ve­lus eläi­mil­le, ve­ron­mak­sa­jil­le ja tur­kis­tar­haa­jil­le

Eduskunnan täysistunnossa käsitellään tänään Turkistarhaus historiaan -kansalaisaloitetta. Aloite keräsi allekirjoituksia määräaikaan mennessä yli tuplasti sen, mitä kansalaisaloitteen käsittelemiseksi vaaditaan - yli 100 000 vahvistettua kannatusilmoitusta.

Turkistarhauksen yhteiskunnallinen hyväksyttävyys on ymmärrettävästi romahtanut. Paitsi että turkistarhaus on suuri eettinen vääryys, se on myös taloudellisesti kannattamatonta. Lisäksi turkistarhat muodostavat suuren kansanterveydellisen riskin.

– Kyselytutkimusten mukaan iso enemmistö suomalaisista vastustaa turkistarhausta. Turkistarhaus on ollut jo pitkään kuoleva ala, jota hallitus pitää keinotekoisesti hengissä tänäkin vuonna jaettavilla yli 50 miljoonan euron korvauksilla. Ei ole mitenkään perusteltavissa, että jo muutenkin vaikeassa taloustilanteessa, jossa arvokkaista peruspalveluista ja tuista leikataan koska ”vaihtoehtoja ei ole”, valtio syytää verovaroja turkistarhaukseen, Kivelä sanoo.

”Turkistarhaus on eläinrääkkäystä. On eettisesti väärin pitää eläimiä verkkopohjaisissa häkeissä somisteiden takia.”

Turkistarhaus muodostaa myös suuren kansanterveysriskin. Ruokavirasto on arvioinut, että seuraava pandemia saattaa hyvinkin kehittyä turkiseläinpopulaatioissa muuntuneen influenssaviruksen myötä. Jo nyt eläimiä on jouduttu joukkolopettamaan havaittujen lintuinfluenssatartuntojen takia.

– Turkistarhaus on eläinrääkkäystä. On eettisesti väärin pitää eläimiä verkkopohjaisissa häkeissä somisteiden takia. Pienet, virikkeettömät häkit estävät lähes kaiken lajityypillisen käyttäytymisen ja aiheuttavat suurta kärsimystä eläimille, Kivelä muistuttaa.

Turkistarhauksen lopettaminen palvelee eläimiä. Samalla se palvelee myös turkistarhaajia.

–  Lopettamalla turkistarhaus luopumistukijärjestelmän avulla voimme turvata tarhaajille oikeudenmukaisen siirtymän taloudellisesti kannattavien ja tulevaisuudenkestävien elinkeinojen piiriin, ennen kuin on liian myöhäistä, Kivelä jatkaa.

Suomen tulee seurata eurooppalaista eläinoikeuskehitystä ja liittyä osaksi kasvavaa EU-maiden joukkoa, joissa turkistarhaus on kielletty.