Mar­kus Mus­ta­jär­vi: Myös Suo­men hä­vit­tä­jä­han­kin­ta voi ol­la va­koi­lun koh­tee­na

Vasemmistoliiton kansanedustaja ja tiedusteluvalvontavaliokunnan jäsen Markus Mustajärvi on huolissaan Tanskassa paljastuneesta vakoilutapauksesta ja sen vaikutuksesta Suomeen. Hän jätti tänään asiasta kirjallisen kysymyksen.

Tanskan yleisradioyhtiö DR:n mukaan Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden virasto NSA on vakoillut tanskalaista ja ruotsalaista puolustusteollisuutta. Myös Tanskan valtiovarainministeriö ja ulkoministeriö ovat ilmeisesti olleet vakoilun kohteina.

Miten Suomessa varmistetaan, että ulkomaalainen tiedustelupalvelu ei pääse käsiksi sellaiseen salattavaan tietoon, jolla voidaan vaikuttaa Suomen hävittäjähankintaan?

– Tietovuotaja Edward Snowdenin paljastamien asiakirjojen seurauksena on aiemminkin ollut tiedossa, että NSA on turvallisuusuhkiin liittyvän tiedustelun lisäksi harjoittanut myös Yhdysvaltain sekä yhdysvaltalaisen liike-elämän ja teollisuuden taloudellisiin intresseihin liittyvää vakoilua, Mustajärvi sanoo.

– Lisäksi NSA:n vakiintuneena toimintamuotona tiedetään muun toiminnan ohella olleen myös muun muassa vaikuttaminen kumppanimaiden lainsäädäntöön ja poliittisiin päätöksiin. Myös Suomi on ollut NSA:n kiinnostuksen kohteena pitkään.

Nyt julkisuudessa olleiden tietojen mukaan NSA:n vakoilu on kohdistunut muun muassa ruotsalaiseen Saabiin ja tanskalaiseen puolustusyritys Termaan juuri samoihin aikoihin, kun Tanska valmisteli uusien hävittäjien hankintaa. Lisäksi monikansallinen Eurofighter-hävittäjä näyttää olleen urkkijoiden kiinnostuksen kohteena. Sekä Saabin Gripen että Eurofighter olivat mukana Tanskan hävittäjäkisassa, mutta Tanska päätyi lopulta valitsemaan yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin F-35:n. Kyseiset konetyypit ovat mukana tarjouskilpailussa myös Suomen HX-hankkeessa.

– Suomessa otettiin vast’ikään käyttöön uudet tiedustelulait ja tiedustelua harjoittavien organisaatioiden valvontaa ajetaan vasta sisään. Suomen HX-hankinta on kansainvälisestikin merkittävä hankinta, joten voidaan olettaa, että siihenkin kohdistuu erittäin suurta mielenkiintoa, Mustajärvi kirjoittaa.

Tanskalaisten lakiasiantuntijoiden mukaan asiassa on todennäköisesti rikottu lakia, mikäli väitteet vakoilusta pitävät paikkansa.

– Miten Suomessa varmistetaan, että ulkomaalainen tiedustelupalvelu ei pääse käsiksi sellaiseen salattavaan tietoon, jolla voidaan vaikuttaa Suomen hävittäjähankintaan, Mustajärvi kysyy kirjallisessa kysymyksessään.

– Kuinka hävittäjähankinnassa turvataan kaikkien tarjoajien tasapuolinen kohtelu ja onko Tanskassa paljastunut vakoilutapaus jo vaikuttanut Suomen tarjouskilpailuun?