Mil­jo­nää­ri­ve­ro – hy­vin­voin­ti­pal­ve­lui­den ra­hoi­tuk­sen puut­tu­va pa­la­nen

Vasemmistoliitto ehdottaa miljonääriveron käyttöönottoa yhtenä ratkaisuna saada lisäresursseja kriisin partaalla oleviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Vasemmistoliitto järjestää miljonääriverosta keskustelutilaisuuden maanantaina Porin SuomiAreenassa.

– Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat suuressa murroksessa, väestömme ikääntyy ja lisäksi kärsimme valtakunnallisesti vakavasta hoitajapulasta. Ratkaisut vaativat rahoitusta.

Miljonääreihin kohdistuva varallisuusvero on oikeudenmukainen lisä rahoituksen keinovalikoimaan, sanoo vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

Vasemmistoliiton ehdottama miljonäärivero on varallisuusvero, joka koskisi vain yli miljoonan euron omaisuuksia. Miljoonan euron rajaan ei lasketa mukaan oman asunnon arvoa. Eduskunnan tietopalvelun laskelman mukaan tällainen miljonäärivero tuottaisi vain 0,5:n veroprosentilla jopa yli 500 miljoonaa euroa vuodessa. Tällä hetkellä varallisuusvero on käytössä esimerkiksi Norjassa, Espanjassa ja Sveitsissä.

Miljoonaomaisuuksiin kohdistuva vero myös tasaisi omalta osaltaan alati kasvavia suomalaisten varallisuuseroja. Suomessa vaurain kymmenys väestöstä omistaa jo noin puolet (49,6 %) suomalaisten kotitalouksien nettovarallisuudesta, siinä missä 80-luvun lopulla vastaava osuus oli reilu kolmannes (36,3%). Neljäsosalla kotitalouksista ei ole nettovarallisuutta juuri lainkaan.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Pia Lohikoski teki aiemmin keväällä eduskunnassa toimenpidealoitteen miljonääriveron käyttöönotosta.

– Hyvinvointivaltion säilyttäminen edellyttää sitä, että varallisuuserojen ei anneta karata käsistä. Suomen menestystarina on tarina yhteisvastuusta ja sen tuomasta hyvinvoinnista.

Siksi miljonääreihin kohdistuva varallisuusvero on tässä ajassa tärkeä ja tarpeellinen uudistus, Lohikoski sanoo.

Vasemmistoliiton järjestämä paneelikeskustelu miljonääriverosta järjestetään maanantaina 11.7.  klo. 13–13:45 SuomiAreenassa Raatihuoneenpuiston lavalla.

Paneeliin osallistuu puheenjohtaja Li Anderssonin ja kansanedustaja Pia Lohikosken lisäksi sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen sekä asiantuntijavieraat Sonja Finér (Finnwatch) ja Niko Pankka (SAK). Tilaisuuden juontaa toimittaja Toivo Haimi.