Min­ja Kos­ke­la: Ko­koo­muk­sen Ke­la-suh­mu­roin­ti ajaa Suo­mea sy­ve­ne­vään eriar­voi­suus­krii­siin

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela tyrmää sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen kaavailemat uudet sosiaaliturvaleikkaukset.

Keskiviikkona Helsingin Sanomat kertoi Grahn-Laasosen antaneen Kelalle toimeksiannon valmistella uusia ehdotuksia sosiaaliturvan leikkaamiseksi.

– Grahn-Laasonen on tekemässä suomalaiselle sosiaaliturvajärjestelmälle vielä suurempaa tuhoa kuin aikoinaan ammatilliselle koulutukselle opetusministerinä toimiessaan. Suuryrityksille ja rikkaille jaetut miljardiluokan veronalennukset kompensoidaan jälleen köyhimmiltä leikkaamalla, Koskela sanoo.

”Kansaneläkelaitoksen ei pitäisi toimia puolueen tai ministerin poliittisena valmistelukoneistona.”

Kelan pääjohtajana aloitti kesäkuun alussa kokoomuslainen Lasse Lehtonen, joka on julkisuudessa vaatinut leikkauksia sosiaaliturvaan. Koskela pelkää Kelan lakisääteisen roolin hämärtyvän kokoomuksen kahmiessa valtaa itselleen.

– Eduskunnan valvoman Kansaneläkelaitoksen ei pitäisi toimia puolueen tai ministerin poliittisena valmistelukoneistona. Kokoomuksen Kela-suhmurointi ajaa Suomea syvenevään eriarvoisuuskriisiin, Koskela sanoo.