Min­ja Kos­ke­la: So­me­täh­tien ve­ro­kik­kai­lu kie­lii yh­teis­kun­nal­li­sen eriar­voi­suu­den kas­vus­ta – lis­taa­mat­to­mien yh­tiöi­den osin­ko­ve­ro­huo­jen­nus pi­täi­si rä­jäyt­tää

Vasemmistoliiton kansanedustaja Minja Koskela näkee, että viimeaikainen keskustelu listaamattomien yhtiöiden osinkoverokikkailun laajentumisesta sosiaalisen median vaikuttajiin on yksi osoitus yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kasvusta.

− Osinkoverohuojennus on harvojen ja etuoikeutettujen ihmisten työkalu, jolla maksimoidaan omat voitot yhteisen hyvän kustannuksella. Aiemmin se on kuulunut pääasiassa rikkaille miehille, mutta uutisointi osoittaa, että käyttö on laajentunut. Se on hyvinvointivaltiolle valtavan surullinen uutinen, Koskela sanoo.

Koskela huomauttaa, että kun verokikkailu laajenee, veropohjan aukot kasvavat. Se tarkoittaa, että hyväosaisten ihmisten taskuun valuu entistä enemmän euroja, joita voitaisiin käyttää terveyspalveluihin, koulutukseen ja muihin julkisiin palveluihin.

Hyväosaisten ihmisten taskuun valuu entistä enemmän euroja, joita voitaisiin käyttää terveyspalveluihin, koulutukseen ja muihin julkisiin palveluihin.

− Listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennus ei ole mikään viaton työkalu, jota aletaan käyttää ‘vahingossa’. Kun sellainen työkalu on olemassa, sitä kyllä käytetään. Verotuksessa on lopulta kyse yhteiskunnallisista rakenteista – siitä, kuinka vahvaa hyvinvointivaltiota haluamme tai emme halua vaalia, Koskela sanoo.

90-luvulla tehty pääoma- ja ansiotulojen verotuksen eriyttäminen kiihdytti yhteiskunnallista eriarvoistumista. Koskelan mukaan voisimme myös valita kulkea toiseen suuntaan, mikäli poliittista tahtoa olisi.

− Verotuksen porsaanreikien korjaaminen on lopulta meidän poliitikkojen tehtävä. Listaamattomien yhtiöiden tehoton ja haitallinen verohuojennus pitäisi räjäyttää, Koskela sanoo.