Myös iso­van­hem­mil­le on saa­ta­va tu­kea ero­ti­lan­tees­sa

Kansanedustaja Matti Semi on huolissaan isovanhempien asemasta, kun heidän lapsenlapsensa vanhemmat eroavat. Hän jätti isovanhemmille suunnattujen perhepalveluiden kehittämisestä hallitukselle kirjallisen kysymyksen.

– Monet isovanhemmat ovat lapsenlapsensa vanhempien eron jälkeen tilanteessa, jossa heillä ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta enää nähdä heille tärkeitä lapsenlapsia. Suhde voidaan jopa kokonaan katkaista tai tehdä tapaamisesta huomattavasti entistä vaikeampaa. Jos suhde on ennen lapsenlapsen vanhempien eroa ollut läheinen, tilanne on niin isovanhemmille kuin lapsenlapsillekin vaikea ja surullinen.

Myös laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta lähtee siitä, että lapselle tärkeitä ihmissuhteita on vaalittava. Lapsenhuoltolain uudistus astui voimaan joulukuussa 2019. Uudistuksen jälkeen tuomioistuin voi määrätä, että lapsella on oikeus tavata hänelle erityisen läheistä henkilöä. Laki lähtee kuitenkin siitä, että erityisen läheisellä henkilöllä on oltava lapsen ja vanhemman väliseen suhteeseen verrattava vakiintunut suhde.

– Tällainen tapaamisoikeus voidaan vahvistaa vain silloin, kun sen harkitaan olevan perusteltua lapsen edun kannalta. Koska tapaamisoikeus on itsessään vahva, lapsesta lähtevä oikeus, tapaamisoikeutta ei haluttu lakia muuttaessa ymmärrettävästi laajentaa liikaa. Isovanhempien aseman parantamiseksi erotilanteissa onkin oleellista parantaa palveluita.

Tällä hetkellä isovanhemmat ovat eroihin liittyvissä riitatilanteissa hyvin yksin, eikä yhteiskunnan palvelut tue heitä. Riitatilanteiden ratkaisemiseksi ulkopuolinen apu on monesti hyvin tärkeää. Esimerkiksi perhekeskuksissa on paljon ammattitaitoa ratkaista lähisuhteissa tapahtuvia riitoja. Tällaisten palveluiden kehittäminen erotilanteissa myös isovanhemmille olisi oleellista.

– Ongelma tällä hetkellä on myös palvelujärjestelmän kuormittuneisuus, joten ongelman ratkaisu vaatii myös lisäresursseja perhepalveluihin. On pitkällä aikavälillä myös järkevää ratkaista isovanhempien aseman parantaminen ennen kaikkea palveluita kehittämällä. Tämä on myös paras tapa toimia vakavien riitatilanteiden ennaltaehkäisyksi.