Eduskunnassa oli 20.2.19 äänestys, jossa käsiteltiin 140.000 ihmisen allekirjoittamaa kansalaisaloitetta aktiivimallin lopettamisesta. Hallituspuolueet keskusta, kokoomus ja siniset äänestivät aloitteen kumoon, joten aktiivimalli jatkuu edelleen kiusaamassa työnhakijoita.

Aktiivimallissa on kyse mitätöivästä ihmiskuvasta, joka pitää työtöntä laiskana, jota pitää rangaista, jos hän ei lähde töihin. Todellisuus on kuitenkin sellainen, ettei jokaisella työnhakijalla ole mahdollisuutta lähteä kauas töihin, jos kotipaikkakunnalla ei ole töitä. Kaikilla ei ole autoa ja julkiset kulkevat huonosti etenkin maaseudulla. Lisäksi monilla työttömillä on osatyökykyisyyttä. Eikä sekään riitä, jos on aktiivinen ja hakee vaikka 50 työpaikkaa, leikkaus tulee, jos ei tule valituksi työpaikkaan.

Sen sijaan dosentti ja ex-työministeri Jouko Kajanojan lanseeraama Työtakuu on ihmiskuvaltaan työnhakijaa arvostava ja antaa hänelle oikeuden työhön. Työtakuu on mahdollisuus, joka vahvistaa työnhakijan luottamusta yhteiskuntaa kohtaan, mitä nöyryyttävä aktiivimalli vain rikkoo.