Ei hätää, vaikka eduskunnan kyselytunti peruttiin – kaupunginvaltuusto kävi tänään kyselytunnillaan napakan keskustelun, mitä sotelle pitää tehdä nyt.

Omassa puheenvuorossani linjasin, että sote-uudistuksen kärkitavoitteiksi pitää nostaa

* tasa-arvoinen palveluiden saatavuus. Tämä tarkoittaa hoitoon pääsyn nopeuttamista ja asiakasmaksujen laskua. Helsinki on jo ollut edelläkävijä ja poistanut terveyskeskusmaksut, ja tätä ilosanomaa pitää meidän viedä myös valtakunnallisen mallin valmisteluun.

* integraatio eli se, että eri sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat yhteen. Tässäkin Helsinki on toiminut edelläkävijänä. Meillä on kehitty palvelukeskusmallia, jossa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset toimivat yhdessä tiiminä.

Tämä toteutuu parhaiten, kun palvelut tuottaa julkinen sektori.

Korostin myös, että sote-uudistusta pitää hallinnoida demokraattisesti. Olipa lopputulos kuntapohjainen, maakuntamalli tai jokin muu, sote-palveluista päättämässä pitää olla demokraattisesti valitut päättäjät, joilla on myös valtaa esimeriksi rahoitukseen. Lisäksi on vahvistettava asiakkaiden mahdollisuutta osallistua palveluiden kehittämiseen.