Viime viikolla saimme viimein nähdä Sipilän hallituksen väkisin ajaman sote- ja maakuntauudistuksen kolahtavan karille. Hankkeen mahdottomuus näytti kyllä jo pitkään selvältä, mutta niin vaan valmistelua jatkettiin samalla ladulla tänne kalkkiviivoille asti. Hallituksen puolueet puolustelivat yksityisten sote-firmojen valtaa entisestään kasvattavaa mallia yhteisessä rintamassa.

Pääministeri kertoi nyt kantavansa ”poliittista vastuuta” ja vei eronpyyntönsä presidentille. Kun tämä tapahtuu kuukausi ennen vaaleja, niin ei ole vaikea arvata, että kyseessä on lähinnä käsienpesu ja vastuun pakoilu. Hallituksen eron jälkeen kokoomus ja keskusta ovat kilvan koittaneet selitellä, että eihän se heidän ajamansa malli hyvä ollutkaan ja syyllisiä etsitään muista puolueista ja perustuslakivaliokunnasta. Uskottavuus alkaa olemaan koetuksella.

Uudistus pysähtyi kolme kertaa perustuslakivaliokuntaan. Matkan varrella tehdyt muutokset eivät olleet riittäviä. Suuret pääomasijoittajien omistamat sote-yhtiöt jäivät nyt nuolemaan näppejään, vaikka toki jo tälläkin hetkellä heidän osuutensa verovaroin tuotetuissa palveluissa on vaarallisen suuri. Nyt uudistuksen kaatumisen jälkeen nämä firmat vaativat ulkoistuksia rajoittavan lain kumoamista. Aika härskiä, mutta tietysti firmoillakin on petetty olo, kun eivät saaneetkaan markkinamallista sotea.

Kymenlaaksossa toteutettu sote-kuntayhtymän perustaminen ei ollut mikään kaatuneen uudistuksen esiaste, vaan maakunnan itsenäinen ratkaisu. Kymsoten perustaminen ei mennyt kaikilta osin niin kuin Strömsössä, mutta Kymenlaakson laajuinen vahva julkinen toimija tarjoaa tarvittavan leveät hartiat, joita tarvitsemme ikääntyvässä maakunnassamme. Tulevaisuudessa meidän täytyy katsoa koko Kymenlaakson etua ja unohtaa aiemmat kinastelut pohjoinen-etelä akselilla.

Meidän ei pidä unohtaa kuitenkaan sitä, että Suomessa tarvitaan sote-uudistusta ja sellaista joka toimii kaikkien kansalaisten, ei markkinoiden ehdoilla. Terveyserot kasvavat Suomessa ja se kehitys tulee estää. Palveluihin pääsy tulee turvata ja turhat raja-aidat sote-kentässä on kaadettava. Ihmisten pitää saada tarvittavat palvelut oikea-aikaisesti ja tämä tulee myös tuomaan säästöjä. Vasemmiston sote-malli lähtee ihmisten tarpeista, ei yritysten. Tuleva sote tulee myös suunnitella parlamentaarisesti kaikkien puolueiden kesken, koska kyse on niin mittavasta uudistuksesta.

14.4. pidettävät eduskuntavaalit määrittelevät myös pitkälti sen mihin suuntaan sote-uudistus lähtee liikkeelle. Vasemmistoliitolla näyttää olevan galluppien ja hyvien ehdokkaiden valossa hyvinkin realistiset mahdollisuudet saada kansanedustaja tällä kertaa myös Kaakkois-Suomesta. Ja niitä edustajia tarvitaan, jotta politiikan suunta saadaan käännettyä ja kansalaisten eriarvoistuminen lopetettua.

Mika Byman,

Pääluottamusmies, lähihoitaja