Tässä Jouni Sirénin kanssa kirjoittamani juttu, joka on julkaistu Aamulehdessä, Tamperelaisessa sekä Nokian Uutisissa.

Ei anneta bisneksen pilata päivähoitoa

Mitä Esperi ja Attendo edellä, sitä yksityiset päiväkodit perässä. Päivähoidossa on vältytty pahimmilta onnettomuuksilta, mutta liiketoiminnan periaate on sama kuin hoivabisneksessä: voiton maksimointi henkilökunta minimoimalla.

Myös päivähoitobisnestä pyörittää iso raha. Esimerkiksi Touhula-päiväkotien omistaja on EQT-sijoitusrahasto, joka toimii muun muassa Luxemburgin ja Guernseyn veroparatiiseissa. Touhulan emoyhtiön hallituksessa myös istuvat muun muassa Esperi Caren hallituksen puheenjohtaja ja Attendon suuromistaja.

Voittonsa yksityiset päiväkodit saavat verovaroista, kun kunnat ostavat niiltä varhaiskasvatusta palvelusetelijärjestelmällä. Tampereen seudullakin on kymmeniä bisnesperiaatteella toimivia päiväkoteja.

Hoitoalan ammattiliitto SuPer on huomauttanut useista tapauksista, joissa yksityisten päiväkotien tilat ovat olleet turvattomia, henkilökuntaa on ollut niin vähän, että lapsia ei ole voitu kunnolla valvoa tai päästää edes ulkoilemaan. Kun palkkakuluista tingitään, henkilökunta, jonka pitäisi tarjota lapsille laadukasta varhaiskasvatusta, on joutunut omien tehtäviensä ohella siivoamaan, luomaan lunta ja hiekoittamaan pihaa.

Yksityinen päivähoito rahastaa kunnilta satoja miljoonia vuodessa. Kunnat ostavat yksityisiltä, koska nämä lupaavat järjestää varhaiskasvatuksen halvalla. Säästöä syntyy muun muassa siksi, että palkat ja työehdot ovat huonommat kuin kunnallisella puolella.

Lapsiasiavaltuutettu on myös huomauttanut hoitosopimuksista, joissa yksityinen päiväkoti kieltäytyy hoitamasta lapsia, jotka tarvitsevat erityistä hoitoa tai joilla on esimerkiksi allergioita.

Bisnespäiväkodit valikoivat lapset liiketaloudellisin perustein. Kun ilmenee ongelmia tai vaikeuksia, vastuun kantaa kunnallinen päivähoito, jonka resurssit hupenevat, kun veroeurot valuvat päivähoitofirmojen omistajille.

Jo nyt laki kieltää voitontavoittelun kouluissa. Se ei sovi myöskään varhaiskasvatukseen.