Onko sinusta oikein, että Sipilän hallitus keskittää ja leikkaa erikoissairaanhoidon palveluja? Hallitusohjelman 350 miljoonan euron leikkauslista vei Oulaskankaalta synnytykset ja kohta loppuvat Raahesta anestiassa tehtävät leikkaukset. Lisäksi ministeri Saarikon allekirjoittaman keskittämisasetuksen vuoksi Kainuun, Lapin ja Keski-Pohjanmaan keskussairaaloista lopetetaan osa leikkaustoiminnasta. Potilaiden matkat pitenevät, omaisten tuki vaikeutuu ja erikoisosaajat joutuvat lähtemään. Näiden lisäksi tulee vaikutuksia aluetalouteen.

Vaihtoehtona olisi ollut, että erityisvastuualueet saisivat itse sopia ja päättää, missä on järkevä pitää mitäkin toimintoja, kuten synnytyksiä tai leikkauksia. Silloin myös toiminnan laadulla olisi ollut merkitystä, ei pelkästään määrillä. Olen erittäin huolissani tästä kehityksestä, sillä olen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston puheenjohtajana ja entisenä kansanedustajana perehtynyt leikkauslakeihin ja -asetuksiin ja niiden seurauksiin perusteellisesti. Eduskuntaan tarvitaan kansanedustajia, jotka tuntevat sosiaali- ja terveysasioita laajasti ja ymmärtävät niiden vaikutukset täällä Pohjois-Suomessa.