Osa vanhuksista on myyty huutolaisiksi! Tuleva sote alkaa myydä myös sairaita. Halvimman hinnan tarjonnut voittaa kilpailun. Valittu yritys maksattaa kaikista toimenpiteistä yhteiskuntaa. Vanhustenhoito, sote ja kasvupalvelulaki; huutolaiskaupat tekevät paluuta.

Pari kuukautta sitten Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni oli Kauppalehdenhaastateltavana. Hoivayhtiön ongelmien laajuus eivät olleet vielä julkisuudessa. Niinpä haastattelussa puhuttiin rahasta.

Aarnio-Isohanni kertoi, ettei hän enää pysynyt laskuissa mukana, kuinka monta miljonääriä Suomeen oli Esperin yritysostossa syntynyt. Määrä saattoi olla useita kymmeniä, ehkä jopa päälle sata.

– Valtaosa meidän yrityskauppamiljonääreistämme on naisia. Kuka olisi arvannut kymmenen vuotta sitten, että hoiva-alalla lähihoitajasta voi tulla miljonääri, toimitusjohtaja kommentoi Kauppalehdelle.

Kornia puhetta! Kuvaa aikaa ja soten yksityistämisvimmaa kuitenkin hyvin. Hoidettavista on tullut asiakkaita ja kauppatavaraa. Lääkkeet väärin annosteltu, pesut kerran viikossa, ruokahuollosta vastaa siivooja. Hoitajat uhkaavat lakolla, hoivakotia etäjohdetaan, lue lisää Uuden Suomen jutusta.

Lehtitietojen mukaan Esperi Care, ei pelkästään laiminlyö hoitoja vaan myöskin kiertää veronsa paratiiseihin.

Voittoja taotaan kaikkein vanhimpien ja heikoimpien hyvinvoinnin ja turvallisuuden kustannuksella. Hoiva-alan ammattiliittojen ja asiantuntijoiden mukaan Esperin tapaus on vasta jäävuoren huippu. Tätätä on hoivabisnes karuimmillaan.

Vastuuttomat hoivatoimijat on saatava kuriin. Vanhustenhoivan henkilöstömitoitus tulisi nostaa vastaamaan hoidon vaativuutta ja kirjata sitovasti lakiin. Suomessa laitoshoidon henkilökuntamitoitus on Pohjoismaiden matalin.  Peruspalveluministeri Saarikko oli hallituksessa alentamassa hoitajamitoitusta, vaikka silloin jo varoiteltiin kehittyvän ongelmia. Nyt hän pyörittelee vastauksiaa YLE uutisissa.

Sotea valmistellessa on sanottu, että toimijan omavalvonta kasvaa, mikä vähentää viranomaisvalvontaa. On uskoteltu sitä, että markkinavoimat karsivat huonon palvelun pois. Julkinen sektori asettaa normit, mutta niiden noudattaminen ja valvonta jää normien kohteelle itselleen. Tämä johtaa siihen, kuten Esperi Caren hoivakodissa Kristiinankaupungissa kävi, eli hoito ja sen taso laski. Sillä eihän omassa toiminnassa virheitä nähdä. Siellä kumisevat jo tämän puutteen vuoksi kuolonkellot.

Pääministeri Sipilä sen sijaan näki, että tapauksen paljastuminen oli onnistunutta omavalvontaa, kun henkilökunta kanteli yrityksestä. Muut eivät taida nähdä samoin kuin Sipilä.

Haamuhoitajia töissä myös Mehiläisellä Kuopiossa.

Kirjoitin asiasta jo syksyllä. Esperi Care teki johdon mukaan laajoja uudistuksia.  Hoivakodin johtajan hallintotyötä merkittiin konsernihallinnon työntekijälle ja johtajan työpanosta puolestaan merkittiin aiempaa enemmän hoivaan. Kikkailu on ollut Valviran selvityksen alla pitempään, ja samaa tehtiin Kuopiossa, kun Mehiläinen kärähti myöskin haamutyöntekijöistä, asialla oli Mainiokoti Pirtti viime syksynä. Listoilla oli haamuhoitajia, joita ei kukaan nähnyt koskaan.

Nyt paljastuneet laajat hoitoyksikön henkilökunnan alimitoitukset ja muut puutteet luovat vakavan varjon soten markkinamallin  toimivuudelle. Veronkierto ei sinällään enää ole kenelläkään yllätys.

Soten valmistelussa on  muutakin vakavaa valuvikaa, ja isoin ongelma on, että koko sote-ehdotus näyttää johtavan siihen, että paljon palveluja tarvitsevien ihmisten asema vain heikkenee eli eriarvoistuminen lisääntyy, jos tuo vielä maksupalveluehdotus hyväksytään, sanovat perustuslakivaliokunnan asiantuntijoina usein kuultavat valtiosääntöoikeuden professorit Tuomas Ojanen Helsingin yliopistosta ja Juha Lavapuro Turun yliopistosta.

Julkaisin artikkelin Savon Sanomien blokissa 29.1.2019