Kolumni ajatuksistani työelämästä. Julkaistu Kansan Tahdossa kesäkuussa 2018

Minulla on työkaveri, joka on ollut nyt yli 42 vuotta samalla työnantajalla töissä. Olisiko tämä mahdollista nuorella 21vuotiaalla vasta valmistuneella työntekijällä tänä päivän?

Pätkäsopimuksilla, osa-aikaisena ja määräaikaisena varmaankin se onnistuisi. Onko ihmisellä sitten enää muuta kuin töitä? Tällaisessa tilanteessa saattaa mennä useampikin vuosi, ilman ainuttakaan lomapäivää. Määrä-aikaisissa työsuhteissa lomat maksetaan pois aina kun pätkä täyttyy, vaikka palaisit töihin jo viikon päästä. Tai sopimus tehdään aina työn kausiluonteisuuteen perustuen määräaikaiseksi niin, että sopimus päättyy toukokuussa mutta jatkuu sitten taas syyskuulla. Onko kesä sitten lomaa vai työttömyyttä. Pätkäsopimusten maailmassa silloin kun olet töissä et uskalla nauttia, kun et tiedä jatkuuko sopimus ja pakko ajatella sitä, että jää jotain säästöönkin, jos työsuhde ei jatkukaan. Työttömänä ollessa on laskettava senttejä riviin ja koitettava selviytyä kaikenlaisten aktiivimallien maailmassa. Eipä tule haaveiltua omistusasunnosta tai perheen perustamisesta. Eläkekertymää tässä tilanteessa ei edes uskalla ajatella.

On myös ihmisiä jotka vapaaehtoisesti ovat tässä tilanteessa. Erilaiset kevytyrittäjät, itsensä työllistäjät ja monet muut freelancerit ovat prekariaatteja omasta halustaan tai olosuhteiden pakosta. Mutta tämä pitää pystyä mahdollistamaan.
Pätkätyölainen roikkuu löysässä hirressä kuten Jukka Takalokin vappuna julkaistussa laulussaan laulaa. Kyllä tämän päivän digitaalisessa maailmassa pitää saada järjestelmät toimimaan, niin että palkan ja päivärahojen saaminen on joustavaa. Yksi ratkaisu olisi se paljon puhuttu perustulo. Ylipäätään sosiaaliturvan yhtenäistäminen ja joustaminen, joka toimisi kannustavalla tavalla. Tämä on ainut ratkaisu tämän päivän työelämässä. Jotenkin ihan tavallisella maalaisjärjellä ajateltuna, luulisi että digitaalisessa maailmassa tämän onnistuminen olisi lastenleikkiä. Työn vastaanottaminen pitää olla aina kannattavaa ja on aivan järjetöntä, että lyhyt työkeikka heilauttaa taloutta aivan arvaamattomasti. On luotava järjestelmä, jossa ihmiseen luotetaan. Palkkatulot pitää voida itse ilmoittaa reaaliaikaisesti, jonka päälle maksetaan soviteltu päiväraha tai vastaava sosiaalituki. Se että maksu keskeytyy siksi aikaa, kun odotellaan palkkatodistuksia yms. on kestämätön.

Palkan merkitystä ei voi aliarvioida. Mutta on muistettava, että työn pitää olla muutakin kuin palkka. Pelkän rahan takia ei moni ihminen jaksa eikä pysty töitä tekemään. Siksi on aika nostaa teemaksi työhyvinvointi. Sitoutunut ja hyvinvoiva työntekijä on aina tuottavampi. Kun työssä viihdytään pysyvät myös sairauspoissaolot kohtuullisina. Joustavuus molempiin suuntiin antaa kummallekin. Työnantaja saa motivoituneen ja tuottavan työntekijän, työntekijä tuntee, että työpanosta arvostetaan, kokee onnistumisen tunnetta, tekevänsä jotain millä on merkitystä. Juuri nykypäivän pätkätyö tekee työyhteisöistä rikkinäisiä ja helposti haavoittuvia. Menevät ja tulevat työntekijät, vuokrafirman kautta otettavat extrat rasittavat sekä työntekijää että työnantajaa. Seuraavan hallituksen pitääkin työlainsäädännössään panostaa työhyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla kasvatetaan tuottavuutta ei aktiivimalleilla tai Kikyillä.