Eduskuntavaaleissa on puhuttu jo susista, tuulivoimasta, ilmastonmuutoksesta ja tunnin junasta. Mutta missä viipyy syvällinen keskustelu veroista, joilla rahoitetaan palvelut maailman onnellisimmassa maassa.

Kokoomuksen vaaliohjelmassa tuloveroja alennetaan miljardilla ja luotetaan siihen, että kulutuksen kasvu sekä haittaverojen nostaminen kompensoivat veronkevennykset.  Ilmastonmuutoksen myötä olisi pikemminkin hillittävä kuin kasvatettava kulutusta, joten ihan ongelmaton tuo tie ei tule olemaan. Haittaverot ovat nekin ongelmallisia, sillä tasaveroina ne raastavat suhteellisesti enemmän pienituloisen kukkaroa. Tuloverotus onkin nollasummapeliä, jossa tuloveron kevennykset verotetaan pois kiertotietä.

On siis syytä ottaa ensi vaalikaudella tarkasteluun pääomaverotuksen progression nosto, Kela-maksujen palautus, osinkoverotuksen helpotukset sekä varallisuusveron palauttaminen. Mikään näistä ei syö tavallisen palkansaajan tuloja, mutta toisi korjaus- ja aktivointitoimenpiteillä valtion kassaan arviolta 2-3 miljardia euroa korotusten tasosta riippuen. Tuolla summalla voisimme rahoittaa uusia innovaatioita, palauttaa koulutuksesta leikattua rahoitusta, pitää huolta vanhuksista, poistaa terveydenhuollon jonot palkkaamalla lisää lääkäreitä ja sairaanhoitajia sote-sektorille sekä panostaa ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön. Akuutteja kohteita kyllä riittää.

Jos emme pysty kriittisesti tarkastelemaan edellämainittuja veroja ja korottamaan niitä tasapainottaaksemme valtion taloutta, voimme olla varmoja, että leikkurit kohdistuvat yhä useammin niihin, joilla ei ole vahvaa edunvalvontaa. Ehdotan, että kävisimme tämän keskustelun, ennen kuin kansalaiset vaeltavat (toivottavasti sankoin joukoin) vaaliuurnille.

Ps. minulle ei ole vieläkään valjennut, miten kuntatyöntekijöiden lomarahojen leikkaaminen lisäsi vientiyritysten kilpailukykyä.

Jaakko Jäntti
Kansanedustajaehdokas (Vas.)