Seitsemänvuotias Ida-Sofia leikkii Brio-junalla huoneessaan ja jää katsomaan vierasta. Sitten hän jatkaa. Korvilla on lasten kuulosuojaimet ja suussa tutti. Hetken päästä tyttö tulee yllättäen luokse ja halaa vierasta lämpimästi, kuin rakasta ystäväänsä. Hän ottaa kädestä kiinni ja vie huoneeseensa junaradan ääreen kuin kertoakseen, että nyt me leikimme yhdessä. Ääneen sanottuja sanoja ei ole.

Ida-Sofialla on todettu lapsuusiän autismi ja laaja-alainen kehityshäiriö. Tarkempaa on puhua autismikirjosta, sillä autismi voi näyttäytyä hyvin eri tavoin eri ihmisillä. Esimerkiksi Ida-Sofialla autismiin liittyy erittäin vaikea uni-valverytmin häiriö. Yhteistä autistisille henkilöille ovat vaikeudet tunteiden ilmaisussa ja hankaluudet sekä sanallisessa että sanattomassa viestinnässä. Myös muiden ihmisten tunnetilojen ymmärtäminen ja ajatusten tulkitseminen on vaikeaa.

Lue lisää elämästäni Ida-Sofian kanssa; tässä ohessa ihania lisäkuvia. Kuvat: Sami Heiskanen. Julkaistu Otavamedian tuottaman Elämä.fi -sivuston artikkelissa.

.