Hallituksen politiikka on vihamielistä palkansaajaa kohtaan

Palkansaajat ja ammattiyhdistysliike ovat joustaneet tällä hallituskaudella paljon (mm. kiky-sopimus), mielestäni liikaakin. Kuten nyt huomaamme, joustovara alkaa olemaan loppuun käytetty. Poliittiset työtaistelut ovat vähitellen alkaneet ja saamme lähipäivinä nähdä suuremmassa mittakaavassa mitä hallituksen työntekijävastainen politiikka aiheuttaa. Oma liittoni JHL aloitti vuoronvaihto- ja ylityökiellon 1.10, joka on voimassa toistaiseksi, eli niin pitkään kuin hallitus kelvottoman esityksensä pois vetää. Hienoa huomata, että ay-liikkeestä löytyy myös keskusjärjestörajat ylittävää solidaarisuutta.

Suunniteltu irtisanomissuojan heikennys alle 20 hengen yrityksissä ei tule työttömyyttä vähentämään, tätä mieltä ovat olleet asiantuntijatkin. Se asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan, puhumattakaan työntekijöistä. Suomessa on mahdollisuus kuuden kuukauden koeaikaan, jolloin pitäisi jo nähdä onko työntekijä työhön kelvollinen. Käytännössä hallituksen esitys siitä, että työntekijän voisi irtisanoa ilman perusteita, tekisi koeajasta jatkuvan. Nykyäänkin työntekijöistä pääsee kyllä eroon ja yt-menettelyistä on tullut aivan normaali toimintatapa suomalaiseen yritysmaailmaan.

Perustuslaissa on määritelty, että ihmiset ovat lain edessä yhdenvertaisia. Suunniteltu irtisanomislaki laittaisi työntekijät eriarvoiseen asemaan, eli esitys on perustuslain vastainen. Perustuslaki tuntuu olevan muutenkin melkoinen kompastuskivi oikeistohallitukselle ja sitä tietyt edustajat ovat pyrkineet väheksymään. Onneksi sellainen on kuitenkin laadittu, jottei hallitus ideologian vimmassaan pääse kurittamaan duunaria aivan mielin määrin.

Hallitus myös jatkaa jääräpäisesti ministeri Lindströmin johdolla aktiivimalli kakkosen valmistelua, joka on osoittautumassa jälleen yhdeksi epätasa-arvoiseksi rangaistukseksi aiempien lisäksi. Tämän toteutuessa, työttömän tulisi tehdä työhakemus viikossa tai etuutta leikataan. Voisin veikata, että byrokratia ja turhat hakemukset tulevat ainakin lisääntymään. Aktiivimallin ykkösosa on jo osoittautunut toimimattomaksi ja paljastunut silkaksi leikkaukseksi. Joka kymmenes työtön on mallin mukaisen aktiivisuusehdon täyttänyt ja välttynyt tuen leikkaukselta.

Onneksi Suomessa on vahva ammattiyhdistysliike, joka tulee estämään tulevat työntekijöiden etujen vastaiset toimet. Ensi keväänä on myös eduskuntavaalit, jolloin äänestäjien on hyvä muistaa nämä käänteet, ja käydä äänestämässä eduskuntaan sellaisia edustajia, jotka tavallisen työllisen ja työttömän puolta pitävät, ilman kääntötakkeja.

Mika Byman, Myllykoski, Kouvola

Pääluottamusmies