Nykyinen poliittinen ilmapiiri tuntuu perustuvan siihen, kenen pelonlietsontaa uskot. Uskotko hallituspuolueiden pelottelua siitä, miten raha ei riitä yhteisvastuullisuuteen ja huoltosuhteen ylläpitämiseen? Uskotko perussuomalaisten mantraa siitä, miten kaikki olisi paremmin, jos vain saisimme maahanmuuton kuriin? SDP pelkää työssäkäyvän keskiluokan etujen puolesta, vihreät korostaa ilmaston ja ympäristön tuhontietä ja vasemmistoa huolestuttaa eriarvoistumisen kuilun entisestään kasvaminen. Pelkäätkö tulevaisuutta? Pelkäätkö vanheta? Pelkäätkö elää?

Pelosta on usein vaikea päästä eroon, mutta mahdollista se on. Yksi keino on pelon kohteeseen liittyvien kauhukuvitelmien korvaaminen neutraaleilla tai positiivisilla mielikuvilla. Apulannan Toni Wirtanen tämän hienosti sanoitti; ’muista että ne, kaikki suurimmat kauhut – on sun toiveittes peilikuvat käännä ne, ja kädestäs löydät niihin avaimet’.

Sanomalehtien liitto teetti Nuoret ja vaikuttaminen -tutkimuksen yläkouluikäisille. Näiden 13-15-vuotiaiden mielestä tulevan vaalikauden tärkein teema on ilmaston- ja ympäristönsuojelun edistäminen. Nuorten mielestä päättäjien tulisi paneutua myös koulutuksen kehittämiseen ja eriarvoisuuden vähentämiseen. Mielenterveysasioissa nuoret toivovat avointa keskustelua.

Kiitos nuoret! Tässä meille pelkojen tilalle eväitä pitkän tähtäimen suunnitelmaan.

Voisiko puolueiden yhteisen pitkän tähtäimen suunnitelman laatiminen olla mekanismiltaan niin helppoa, kuin Apulannan laulussa? Tämä vaatii puolueiden yhteisen, puhtaalta pöydältä alkavan, riidattoman yhteistyön siitä, miten eri tahojen pelot käännetään toiveiksi. Yhdessä ja ymmärtäen, että yhteinen etu on myös oman taustaryhmän etu. Moraalisen konkurssin tilalle vastuunottoa. Yksilön pelon tilalle rohkeaa joukkovoimaa. Hyvien neuvojen tilalle konkreettisia, korjaavia toimenpiteitä. Rikkirepivän politiikan ja keskusteluilmapiirin tilalle yli puoluerajojen menevää maltillista yhteisvastuuta, yhteistyötä ja rauhaa. Millainen on Suomi sadan vuoden päästä? Voisiko tätä visiota rakentaa kaikki puolueet yhdessä, niin että lopputulokseen pystyvät kaikki sitoutumaan?

Piia Kleimola, teatteri- ja draama-alan toimija, yrittäjä, Kaakon eduskuntavaaliehdokas, vas (sit)