Olen ottanut kantaa aiheeseen, joka on itsessäni herättänyt vahvoja tunteita ja ajatuksia maailman menosta, Espoossa ja ehkä vähän muuallakin. Kyseessä on ainutlaatuiseen Karhusaareen, aivan kivenheiton päässä Espoon Tapiolasta, Länsiväylän kupeessa, kaavaillusta Lastenmaailma – hankkeesta.

Tämän valtavan Espoon ja koko pk-seudun massiivisen täydennysrakentamisen keskellä tässä kohtaa, Karhusaaren kohdalla, minulla itselläni meni vähän ennen joulua ja viimeistään tammikuun 7. päivänä jokin ”raja” rikki , kun kaupunginhallituksen alainen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto teki liki yksimielisen päätöksen suunnitteluvarauksesta hyvin massiiviselle hankkeelle, poikkeuksellisen nopealla tavalla ja ulospäin ”valmiiksi pedatun” oloisesti. Itselleni nousi vahvasti se ajatus pintaan, eikö mitään voi enää jättää rauhaan; eikö edes yhtä vieläpä historiallisesti hyvin ainutlaatuista ja arvokasta aluetta? Miksi asia juoksutettiin pikavauhtia, ilman avointa kansalaiskeskustelua, kaupungin päätöksentekoelimen läpi, juuri ennen ja jälkeen joulun? Miksi juuri Karhusaari, miksi juuri nyt ja näin pikaisella aikataululla?

Pienten lasten isänä haluaisin jättää heille sellaisen Karhusaaren, jossa itsekin jo lapsena vieraillut ja sukujuhlia ym. viettänyt. Enkä halua asettaa lasten kulttuuria ja toimintaa vastakkain; niitä voi ja tuleekin kehittää mutta ei nyt juuri tämän suunnitellun hankkeen lailla ja tavalla. Karhusaari ei voi mitenkään selvitä suunnitelluista massoista ja liikennemääristä entisenkaltaisena, kaikille avoimena ja maksuttomana idyllinä: alueelle kaavailtu kävijämäärätavoite pyörii useissa sadoissatuhansissa vuositasolla ja pelkästään pysäköintiin liittyvät haasteet ja kulku alueelle – suunnitellut kävijämäärätavoitteet ja koko hankkeen mittakaava huomioiden – olisivat sekä ympäristön että lapsiperheiden näkökulmasta hyvin hankalia.

On selvää, että alueen hoitaminen ja rakennusten korjaus ja kunnossapito maksaa mutta toivon, että siihen löydettäisiin muunlaisia ratkaisuja kuin tämän suunnitellun hankkeen kautta, jolle varmasti löytyy Espoossa jokin toinen paikka. Tämä hieno kohde on säilytettävä nykyisenkaltaisena, vaalien ja hoitaen sitä. Siksi päätin toimia. Siksi Pro Karhusaari – Yhdessä Karhusaaren puolesta. Myös taiteilijayhteisö on toiminut. Ohessa kuntalaisaloite Karhusaaren pelastamiseksi sekä Länsiväylän kattava juttu Karhusaaren ainutlaatuisuudesta, niin minun kuin mm. alueen taiteilijayhteisön ja vierailijoiden kertomana.

Talvinen artikkelikuva: Jatta Salmi

Karhusaaren puolesta viritellään kansalaisliikettä: LV 16.1.2019