UUSIN ASKELIN KOHTI MAAKUNNALLISTA SOTEA

Sote-valmistelua jo vuodesta 2005 Paras-laista lähtien työstänyt, Pohjois-Pohjanmaan maakuntavalmistelun poliittisen seurantaryhmän jäsenenä ollut Anne Huotari toivoo sote-valmistelun etenevän uusin askelin. Ex-kansanedustajana ja perustuslakivaliokunnan sekä pitkään sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä istunut Huotari on seurannut tiiviisti sote-valmistelua ja hänen arvionsa oli jo viime kesän perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen, että valinnanvapaus tulee kaatamaan sote-uudistuksen. Hän oli kuitenkin pettynyt siitä, että Sipilän hallitus ei tuolloin halunnut hakea uutta ratkaisua, vaan ajoi samalla mallilla eteenpäin.

Huotari ihmettelee, miksi Sipilän hallitus ei palannut viime kesänä hallitusohjelman alkuperäisiin sote-tavoitteisiin ja poistanut valinnanvapausmallin valmistelusta. Se olisi Huotarin mukaan pelastanut sote-uudistuksen ja aika olisi riittänyt valmisteluun eduskunnassa.

• Mielestäni sote kaatui markkinamallin riskeihin perustuslakivaliokunnassa ja siksi uuden soten tulee perustua julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja maakunnallinen toimija voi tarvittaessa ostaa tai hankkia palveluja järjestö- ja yritystoimijoilta., linjaa Huotari

Huotarin esittämä askellus on seuraava:

1. Mahdollisimman pian pitäisi perustaa valtakunnallinen, parlamentaarinen valmisteluryhmä, jossa tunnustellaan jo ennen hallitusneuvotteluja yhteisiä näkemyksiä uuden sote-uudistuksen eteenpäin viemiseksi.
  2. Hallitusneuvotteluissa luodaan ykköskohdan valmistelujen pohjalta reunaehdot soten jatkovalmistelulle.
  3. Hallitusohjelmaan kirjataan myös maakunnallisesta valmistelusta seuraavat asiat: maakunnallisessa valmistelussa hyödynnetään tiedot, jotka nykyisessä valmistelussa on kerätty.
    1. maakunnalliseen valmisteluun perustetaan poliittisesti kattava työryhmä, joka ohjaa valmistelua ja virkamiehet toimivat valmistelussa poliittisen ohjauksen mukaisesti.
    2. merkittävät maakunnalliset tahot, kuten sosiaalialan kehittämiskeskukset ja sote-järjestöt otetaan mukaan valmisteluun.
    3. valmistelua toteutetaan avoimesti.
  4. Uuden soten rahoituksesta käydään uusin perustein neuvottelut parlamentaarisessa työryhmässä.
  5. Hallitusohjelmassa tulee päättää erillisrahoituksesta, jolla voidaan palkata nykyisiin maakunnallisiin sote-kuntayhtymiin 1000 lääkäriä, 1000 terveyden- ja sairaanhoitajia sekä 1000 sosiaalityöntekijää tai sosiaaliohjaajaa. Tämä maksaisi 250 miljoonaa euroa.
  6. Hallituksen tulee sopia, että erillisrahoitus voidaan myöntää myös kunnille, jotka lähtevät maakunnallisen sote-kuntayhtymän valmisteluun mukaan. Näin kannustetaan kuntia mukaan sote-kuntayhtymiin.
  7. Sote-uudistus toteutetaan pienin askelin. Jo valmiina olevat maakunnalliset sote-kuntayhtymät voivat aloittaa uuden sote-mallin ensimmäiseksi pilottirahoituksella. Ne maakunnat, joissa ei ole maakunnallisia sote-kuntayhtymiä, aloittaisivat maakunnallisen soten valmistelun pikaisesti ja tulisivat pilottisote-kuntayhtymien kokemusten perusteella uuteen sote-mallin mukaan.
  8. Hallituksen pitää tehdä nykyistä tiukempi rajoituslaki, jolla estetään kuntien ja kuntayhtymien sote-palveluiden ulkoistukset.