Onko Suomi enää se onnellinen maa, joka oli vielä hetki sitten?

Suomeen syntyminen ei ole enää lottovoitto. Se on enemmänkin onneton takapotku, siksi syntyvyys laskee. Hesari teki tutkimusta köyhyydestämme ja se oli hirveää luettavaa. ”Yksinhuoltajien epätoivo. Yrittäjien ulosottokierre. Häpeä kolmannessa polvessa. Itsemurha-ajatukset.” HS:n niukkuuskysely paljastaa suomalaisen kurjuuden.

-Emme ole enää samassa veneessä. Jakolinja rikkaiden ja köyhien välillä on paitsi varallisuudessa, niin myös politiikassa, koulutuksessa ja terveydessä. Sillä terveysongelmat kasautuvat vähiten koulutetuille pienituloisille, sanoi professori Juho Saari.

Viestit tilanteesta ovat vahvoja. Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta takasi vielä hetki sitten tasa-arvoa, vaikka lähtökohdat elämälle olisi ollut eriarvoiset.  Köyhänkin lapsi pystyi kouluttautumaan ja rakentamaan itselleen hyvän elämän. Nyt köyhyys ja vähäosaisuus siirtyy ja periytyy.

Tämä on ollut kova poliittinen valinta, se on kärjistynyt nykyisen hallituksen toimista. Opetuksen taso laskee, ammattikoulusta tulee ulos osaamattomia tumpeloita. Etäkoulutettuja ammattilaisia ei vaan ole.

Seura-lehti todisti jutussaan kuinka seitsemän Suomen rikkainta omistaa saman verran kuin 40% köyhimmistä yhteensä! Luit oikein siis seitsemän (7)! Ja liki puolet kansaa!

Tutkimuksen taustalla on englantilainen köyhyyden poistamiseksi työskentelevä kehitysapu- ja hyväntekeväisyysjärjestö Oxfam. Se on viime vuosina tehnyt aiheesta laskelmia. Muun muassa EU:lta ja YK:lta rahoitusta saavan järjestön tiedot ovat hätkähdyttäviä. Oxfam ei tuota laskelmia kuten Suomen hallitus, hatusta. Laskelmien takana on Yhdysvalloissa ilmestyvä arvovaltainen talousjulkaisu Forbes.

Suomessa verotilastot eivät kerro asiaa suoraan, kun meidän varallisuusveromme lakkautettiin vuonna 2005. Tilastokeskuksen tiedoista selviää kohtalaisen tarkasti, paljonko vähävaraisin puolisko kansasta omistaa.

Sitä sen sijaan on nykyään mahdoton selvittää tarkasti kuinka varakkaita ja rikkaita jotkut ovat. Forbes on koonnut listauksen eri lähteistä mm. sveitsiläisten pankkien listoilta ja sen mukaan seitsemällä varakkaimmalla suomalaisella on siis omaisuutta yhtä paljon kuin vähävaraisimmilla 1,85 miljoonalla kansalaisella yhteensä.

Kuinka Suomessa voi rikastua? Hyvä esimerkki on Raskone- huoltoyhtiön kaupat. Siinä ministeri Lintilä (kesk) möi valtion omaisuutta halvalla ilmeiselle puoluekaverilleen Timo Niemisen Lease Deal Groupille. Samaa kaveria tutkitaan Nuorisosäätiön rötöksistä.

Taseet töihin ja kaverille myös, se on monesti paljastunut Sipilän hallituksen toimista. Varsinainen tase-sampo on Sipilän hallinnoima Vake Oy. Se on valtionomaisuuden hukkaamisyhtiö, johon eduskunta ei pääse käsiksi.

Samaan sarjaa kuuluu nyt eduskunnalle annetut sote-lait. Hallitus haluaa siirtää kiireettömät leikkaukset yksityissairaaloille ja ensihoito aiotaan ulkoistaa. Lakiehdotus mahdollistaisi koko ensivastetoiminnan hankkimisen yksityisiltä toimijoilta. Tähän asti ensivastetoiminnassa ei ole mukana yksityisiä yrityksiä.

Mallissa yksityiset sairaalat pääsevät ydinbisnekseen, ilman että ne olisivat päivystysvelvollisia ja julkinen keskussairaala päivystää valmiina hoitamaan mahdolliset leikkauskomplikaatiot ja yksityisen hoidon tunaroinnit.  Maksavat potilaat yrityksille ja ongelmat julkiselle hoidolle, eli aivan oppikirjan mukaan voitot yksityistetään ja riskit sosialisoidaan.

Näin jauhavat rikkaus/köyhyysmyllyt uusia rikkaita ja toisesta päästä se ulostaa uusia köyhiä.