T a p a h t u m a k a l e n t e r i  – Mika-Erik Eduskuntaan 2019

Kuvan mahdollinen sisältö: ainakin yksi henkilö ja lähikuva

12.2.2019 Sellon kauppakeskus, Espresso House, klo 10-11.30: Vanhusten hoiva- ja hoitopalvelut nyt ja tulevaisuudessa

Viime päivien kohu vanhusten yksityisiä hoivapalveluita tarjoavien firmojen toiminnan suurista puutteista, epäkohdista ja laiminlyönneistä on järkyttänyt suomalaisia. On pelottavaa miettiä, mitä hoitoon ja hoivaan liittyviä laiminlyöntejä ja heitteillejättöjä vielä paljastuu. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevien palveluiden korkeat laatukriteerit ja niiden jatkuva seuranta ja valvonta tulee hoitaa huomattavasti paremmin kuin tähän asti. Tämän lisäksi tarkastelun alle tulisi ottaa myös lastensuojelubisnes sekä vammaisten hoivaa ja hoitoa tarjoavat yksityiset, voittoa tavoittelevat yritykset. Valitettavasti epäilen, että olemme vasta nähneet jäävuoren huipun.

Tämän asian hoitaminen kuntoon tulee olla myös uuden eduskunnan ykkösasioita. Mitkä olisivat tärkeimmät askelmerkit ja kohti turvallisempaa ja inhimillisempää hoitoa ja hoivaa? Pitäisikö verorahoitukseen perustuvia hyvinvointipalveluita tuottavien yritysten kuten terveyspalveluiden voittoja rajoittaa? Kattoa suuremmat voitot tulisi vastaisuudessa sijoittaa tietyin poikkeuksin yrityksen toimintaan, esimerkiksi lisähenkilökunnan palkkaamiseen, palkankorotuksiin tai toiminnan kehittämiseen muilla tavoilla.

Tule keskustelemaan tästä asiasta minun ja pitkäaikaisen kaupunginvaltuutetun, kansanedustajan ja maaherran Kalevi Kivistön kanssa Sellon kauppakeskuksen Espresso Houseen, pohjakerros (Hesburgerin vieressä) TI 12.2 aamukahvin ja pullan merkeissä klo 10-11.30. Tilaisuus on esteetön. Tapahtuman järjestää: eduskuntavaaliehdokas KL, FM, lehtori Mika-Erik Walls (vasemmiston valtuustoryhmän jäsen, Vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Espoo) ja tukiryhmä. Tilaisuus on esteetön. Tervetuloa!