Uusi liikennepalvelulaki on jättänyt vammaiset, vanhukset ja kroonisesti sairaat heitteille

Julkaisin tekstin aiemmin sivulla https://elina-nykyri-heikomman-asialla.webnode.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/

Tätä pelkäsin! Sitä, että uusi taksilaki/liikennepalvelulaki heikentää vammaisten, vanhusten ja kroonisesti sairaiden henkilöiden liikkumisvapautta ja pääsyä sosiaali-ja terveyspalveluihin. Tämä on heitteillejättöä! Ja asialla on tehtävä äkkiä jotain!

Nyt kun uusi laki on neljättä päivää voimassa, olemme nähneet Kela-kyytien kaaoksen, ja se alkoi välittömästi kun uusi laki tuli voimaan. Ihmiset eivät pääse sosiaali- ja terveyspalveluihin. Uudet Kela-keskukset ovat olleet tukossa (niihin ei ole saanut yhteyttä), ja  Kela-kyytejä ajavia autoja on liian vähän. Asiakkaat ovat joutuneet odottamaan kyytiään tuntien ajan, ja monesti auto on jäänyt kokonaan saapumatta. Ongelma on vaivanut koko Suomea, niin pieniä kuin isompiakin kuntia. Moni on myös menettänyt tutun kuskinsa, koska hän on lopettanut tai ei saa enää ajaa Kela-kyytejä. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas ei voi enää käyttää hänelle suotua vakitaksioikeuttaan.

Kela-kyytejä ajavia autoja on puolet vähemmän aiempaan verrattuna, joten ei ole mikään yllätys ettei palvelu toimi. Kyytejä kilpailuttava taho on Kela, ja ilmeisesti kilpailutus tehtiin liian myöhään. Uusien yrittäjien hakemuksia alettiin käsitellä vasta ma 2.7. Kilpailutuksen voittaneet taksiyhtiöt ovat antaneet vääriä tietoja sim. kalustomääristä ja kuljetuskapasiteetistä. Vältysyhtiöt ovat luulleet taksien mukisematta jatkavan Kela-kyytien ajamista, vaikka ehdot ovat muuttuneet.  Kuskit kun joutuvat ajamaan Kela-kyytejä 30 % edullisempaan hintaan kuin muita kyytejä.

Pulaa on ollut ilmeisesti etenkin inva- ja tilaa-autoista. Porraskiipijän omaavia autoja vasta on ollutkin vähän. Tämä on johtanut siihen, ettei sairaaloista ole voitu lähettää sellaisia potilaita kotiin, joiden talossa ei ole hissiä. Nämä potilaat sitten odottavat kyytiä sairaalassa – turhaan, ja yhteiskunta maksaa nuo turhat vuorokaudet. Samaan aikaan joku voi odottaa paikkaa tuossa sairaalassa, muttei pääse hoitoon, kun paikka on täynnä kotikyytiä odottavia potlaita. Lisäksi sairaanhoitajilla menee turhaan aikaa, kun joutuvat soittelemaan potilaille kyytejä. Uskoisin myös, että moni potilas peruu tai siirtää aikansa tämän kaaoksen vuoksi – se taas lisää terveyshaittoja (vaiva pahenee usein ajan kanssa) ja vie turhaan resursseja sosiaali- ja terveydenhuollolta.

Koskahan saamme kuulla ensimmäisistä kuolemantapauksista? Ihmisten turvallisuus on oikesti tässä vaakalaudalla. Asia on äärimmäisen vakava. Ambulanssiin kun ei oteta kuin vakavimmassa tapauksessa. Joskus harvoin voi olla apua kiireettömän kuljetuksen ambulansseista.

Kela on sälyttänyt kaiken vastuun tilanteesta nyt palveluntuottajilleen, eli välityskeskuksille, joita on Suomessa 9. Kuulemma voit tässä tilanteessa tilata taksin mistä vain, jos ei Kela-kyytiä ole saatavilla. Palveluntuottajan tulee sitten maksaa kulut sinulle, ei Kelan. Eli alkuun maksat kyydin täysin itse. Mitenkäs tämä sitten auttaa niitä, joilla on vaikkapa 100 km sairaalaan? Ei silloin pysty maksamaan kyytiään kokonaan itse, kun 100 km tulee niin kalliiksi.  Ja rahan periminen takaisin on taatusti vaikeaa.

Mielestäni Kela on nyt täysin epäonnistunut Kela-kyytien kilpailuttamisessa, olaan vain tuijotettu hintaa, eikä välitetty muusta. Taustalla on tämä liikennepalvelulain uudistus – ja eduskunta, viimekädessä ministeri Berner. Olisi pitänyt mietitä vammaisten, vanhusten ja kroonisesti sairaiden asemaa tässä lakiuudistuksessa.

Nyt pitää hallituksen, eduskunan ja Kelan tarttua tiukasti toimeen – Kela-kyydit pitää saada toimimaan, ihmisten terveydellä ei voida leikkiä.  Autoja pitää saada nopeasti lisää – kuskien saama korvaus tulee olla parempi. Lisäksi pitää tarkistaa eri välityskeskusten toimintaa, ja irtisanoa sopimukset firmojen kanssa, joiden palvelu ei tule toimimaan.

Muistakaa asiakkaat raportoida jokaisesta ongelmasta, joka tulee Kela-kyydeissä vastaan. Raportoikaa Kelalle välityskeskuksen lisäksi. Ja eduskunnan oikeusasiamiehellekin on hyvä tehdä kantelu. Se on nykyään helppoa. Kantelun pääset tekemään osoitteessa:

https://www.oikeusasiamies.fi/fi/kantelu-oikeusasiamiehelle .  Nyt on tärkeää, että otamme yhdessä kantaa asiaan ja kehittelemme yhdessä kaaokseen ratkaisua. Tässä tarvitaan kaikkia puolueita ja vammais- ja vanhusjärjestöjä.

Tämä kaaos tulee maksamaan paljon yhteiskunnalle: 1) turhat taksimatkat kun on tietokatkoksia (kuski ajaa turhaan paikalle), 2) peruuttamattomat ajat kun asiakas ei pääse millään tulemaan paikalle, eikä ole pystynyt perumaan aikaa ajoissa, 3) kustannukset, jotka koostuvat siitä, että sairaalassa olevaa potilasta ei voi lähettää kotiin, kun ei löydy sopivaa autoa (eli turhia vuorokausia laitoksissa), ja tärkein 4) terveyshaittojen paheneminen kun sairaus pahenee mitä kauemmin sen hoitamiseen menee.  Kela ei voi sälyttää vastuutaan välityskeskuksille, vaan Kela on viime kädessä vastuullinen järjestämään asian. Ja Kelaa johdetaan eduskunnasta: Kelan valtuutettujen tulee nyt puuttua asiaan kovalla kädellä.

Muistattekos toimeentulotuen siirron Kelalta kunnille? Siinäkin tuli kaaos, ja Kela ei osanut etukäteen suunnitella asiaa. Silloinkin oli kysymys siitä, että oli kokematonta henkilökuntaa ja kaiken lisäksi tuota henkilökuntaa oli liian vähän. Olisi luullut, että Kela olisi tuosta oppinut.

Kaaoksen selvittelyä vaikeuttaa se, että liikennepalvelulain muutos ja Kela-kyytien kilpailutus ajoitettiin heinäkuulle. Ja se on virkamiesten ja päättäjien yleinen lomakuukausi. Koko Suomi on silloin kiinni! Miksi näin? Sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitaan läpi vuoden, asiakas ei voi pitää lomaa. Aiemminkin on vammaisiin liittyviä uudistuksia ajoitettu kesään. Viime kesänä oli lausunolla ehdotus uudeksi vammaispalvelulaiksi.

Kela-kyytien kaaos vaarantaa ihmisoikeudet ja perustuslain mukaiset oikeutemme jäävät toteutumatta – jokaisen oikeuden hoitoon. Samalla tämä on yhdenvertaisuusongelma, koska Kela-kyytien ongelmista kärsivät etenkin vammaiset ja vanhukset. Kaaos luo myös alueellista eriarvoisuutta: syrjäseudulla hoitoon pääsy vaikeutuu entisestään.  Yhdenvertaisuusvaltuutetun tulisikin ottaa asiaan kantaa!

Mikä on Kela-kyyti eli Kelan kustantama sosiaali- ja terveydenhuollon matka?

Minulta on kyselty, että mikä se Kela-kyyti on ja kenellä siihen oikeus. Kela-kyydit ovat niille ketkä eivät pääse terveydenhuoltoon julkisilla. Kuka vaan voi olla siihen oikeutettu, tarvitsee olla terveydenhuollon todistus. Tuon todistuksen voit pyytää paikanpäältä, sitä ei siis tarvise olla valmiina. Kroonisesti sairas/vammainen/vanhus voi pyytää omalääkäriltään todistuksen, joka on toistaiseksi voimassa, eikä tarvitse joka matkaa varten pyytää todistusta erikseen.

Jos liikut apuvälineillä tai olet huonossa kunnossa, niin olet oikeutettu Kela-kyytiin. Tilaat kelan kyytien välityskeskuksesta taksin, ja pyydät sitten todistuksen terveydenhuollosta, eli ei tarvitse olla etukäteen pyydetty todistusta. Jos asut hankalassa paikassa tai on sellainen aika päivästä ettei julkinen liikenne  kulje, niin olet sillonkin oikeutettu kela-kyytiin.

Kela-kyydit ovat siis hyvin yleisiä ja ns. terveetkin saattavat sitä joutua käyttämään jos sairastuvat äkillisesti vaikkapa yöllä ja julkinen liikenne ei kulje. Kela-kyydit ovat aina ensisijaisia ambulanssiin verrattuna, ambulanssiin pääsee vain hyvin vakavassa tapauksessa. Joskus voit olla oikeutettu kiireettömään ambulanssikuljetukseen, esim. jos tarvitset paarikuljetuksen.

Kela-kyytejä ajavat tavalliset taksit ja ambulanssit. Kun soitat hätänumeroon, ja ambulanssi vie sinut sairaalaan, niin silloinkin kyse on Kela-kyydistä. Kyyti kustantaa asukkaalle maksimissaan 25 €/suunta ja vuosiomavastuu on 300 €.  Kela-kyydeissä kuski saa veloittaa vain mittarilukeman verran, eli jos summa on alle.25 €, niin maksat sen mitä mittari näyttää. Eli jos matka maksaa vain 13 euroa, niin sen verran maksat. Muista soittaa taksisi ilmaisesta Kela-kyytien tilausnumerosta, ja saat tuon summan kerryttämään maksukattoa. Muuten et saa, eli kyyti on aina tilattava kela-keskuksesta, jollei sinulla ole Kelan myöntämää tuttutaksilupaa. Kelan sivulta löydät asiasta lisää.

Mitä seuraavaksi? Kela kilpailuttaa lääkinnällisen kuntoutuksen!

Kelan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutus on parhaillaan meneilään. Pelkään, että siitäkin tulee täysi kaaos. Kilpailuttamisessa on painoarvo 80 prosenttia hinnalla ja 20 prosenttia laadulla. Fysioterapeutit ovatkin huolissaan siitä miten käy kuntoutuksen laadulle. Ja laatu taas väistämättä heijastuu asiakkaiden terveyteen, etenkin siihen miten tehokasta kuntoutus on. Toivoa sopii, että Kela oppii nyt tästä kyytien kaaoksesta sen, että ottavat kilpailutuksessa huomioon muutakin kuin hinnan. Ja suunnittelevat ja testaavat asiat ennen kuin ottavat uudistuksen käyttöön.

Uuden liikennepalvelulain laadinnassa ei ole kyllä mietitty sen vaikutuksia vammaisten ja vanhusten vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisiin kuljetuspalveluihin ja Kela-kyyteihin. Kunnat ovat nyt ihan hämmennyksissä, eivätkä tiedä miten kuljetuspalvelut tulee uuden lain aikana järjestää. Epävarmuus on vallalla laajasti!

Entä tuleeko kuljetuspalveluissa kaaos?

Kuljetuspalveluilla tarkoitetaan sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulakien mukaisia kyytejä. Kunnat ovat niiden järjestämisestä vastuussa, ja niillä turvataan niiden liikkuminen, jotka eivät pysty julkisia liikennevälineitä käyttämään ilman kohtuuttomia vaikeuksia. Kuljetuspalveluita käyttävät lähinnä vammaiset ja vanhukset. Nyt kunnat ovat epävarmoja siitä miten kuljetuspalvelut tulee järjestää uuden lain aikana. Kunnat pelkäävät, että nykyinen tapa toimia on laiton.

Monessa kunnassa on nyt menossa siirtymäaika, eli pohditaan sitä miten kuljetuspalvelut jatkosssa tulee järjestää. Esim. Vantaalla on 4000 kuljetuspalveluasiakasta, ja heidän kyydeistään vastaa tällä hetkellä pääasiassa paikallinen taksiyritys Lähitaksi (ts. tavalliset taksit ajavat kuljetuspalvelukyytejä, ja tavallisen taksin saamisen helppous = kuljetuspalvelukyydin saannin helppous).

Pelkään, että tulemme näkemään ensi vuonna kaaoksen kuljetuspalveluissa, kun monessa kunnassa siirtymäaika päättyy tämän vuoden lopussa. Toivottavasti kunnat oppivat Kela-kyytien kaaoksesta, ja suunnitelevat ja testaavat uudistukset etukäteen.

Koska moni autoilija pelkäsi, ettei saa enää tarpeeksi kyytejä heinäkuun jälkeen, löivät he hanskat tiskiin eli lopettivat. Se tarkoittaa, että inva- ja tila-autoja on yhä vähemmän ajossa! Inva- ja tila-autoja on vähän, koska niiden ylläpito maksaa paljon enemmän kuin tavallisten taksien ylläpito.

Ja toinen kysymys on autojen saatavuus ympäri Suomen: syrjäseuduilla on vaikeaa saada taksia kun ei autoilla ole enää päivystysvelvollisuutta ja taksiyrittäjä voi itse valita missä ajaa. Erityisesti ongelmia voi tulla inva- ja tila-autojen saatavuudessa syrjäseuduilla, kun niitä on muutenkin vähän.

Kolmas kysymys on kuljettajien ammattitaito: osavatko kuskit auttaa vammaisia ja vanhuksia oikein? Vastuu sysätään nyt vammaiselle/vanhukselle itselleen. Hänen täytyy tarkastaa, että mm. turvavyö on oikein kiinnitetty, pyörätuoli oikein kiinnitetty, ja että taksi jättää asiakkaan oikeaan paikkaan. Siitä en tiedä miten uusi laki vaikuttaa koulukyyteihin, mutta kyl se varmaan niihinkin tulee vaikuttamaan. Kuskeja ei enää kouluteta, kun koulutus tulee vapaaehtoiseksi. Taksilupa tulee ollaa vain auton omistajalla eli käytännössä autoa voi ajaa kuka vaan. Ja vastuu siitä, että tietää mitä kyyti maksaa on asiakkaalla itsellään. Aina tulee etukäteen kysyä mitä kyyti tulee maksamaan. Tämä tarkoittaa sitäkin, että kuljetuspalveluissa kunnat joutuvat neuvottelemaan erikseen vakiohinnat kyydeille, ja vain niitä taksifirmoja voidaan käyttää, joiden kanssa hinta on neuvoteltu.

Taksien saatavuudessa on ongelmia isoissakin kaupungeissa keskellä viikkoa yöaikaan, kun silloin taksia käyttävät vain harvat. Tämä tarkoittaa sitä, että pääsy terveydenhuollon päivystykseen vaikeutuu: ei ambulanssi ota kyytiinsä kuin vakavimmat tapaukset.

Yhteenvetoa

Parhailaan on kaaos Kela-kyydeissä, ja mahdollisesti edessä on kaaos kuljetuspalveluissa ja Kelan lääkinnällisessä kuntoutuksessa. Vammaisten, vanhusten ja kroonisesti sairauden liikkumisvapaus, kuntoutuminen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin pääsy tulee olemaan todella vaikeaa – ja kaikki tämä yhtäaikaisesti! Vammaiset, vanhukset ja sairaat on suoraan sanottuna jätetty heitteille!!

Ei voida sanoa, että uusi liikenepalvelulaki helpottaa kaikkien liikkumista. Vammaisten, sairaiden ja vanhusten asia tulee ottaa vakavasti. Ihmisten liikkumisvapaus tulee taata (sen sanoo mm. YK:n vammasten oikeuksien sopimus, jonka Suomi on ratifioinut). ihmisten on myös päästävä kaikkina vuorokauden aikoina terveydenhuollon päivystyksiin. Syrjäseutujen taksipalvelut on turvattava! Yhdenvertaisuus on taattava!

Yhteiskunta säästää rahaa hyvällä kuntoutuksella, sillä sillä voidaan parantaa ihmisten työkykyä, toimintakykyä ja ennaltaehkäistä sairauksia. Onkin taattava laadukas kuntoutus kaikille!

Kelan, eduskunnan, hallituksen ja kuntien on nyt otettava vastuu tilanteesta! Vammaisia,. vanhuksia ja sairaita ei saa jättää heitteille! Maaseudun palvelut on turvattava! On muistettava, että hoiton pääsy on perustuslain mukainen oikeus jokaiselle. Lisäksi yhdenvertaisuus on vaarassa, kun syrjäseudut sekä vammaiset, vanhukset ja sairaat kärsivät kaaoksesta enemmän kuin muut.

Kaikki mukaan keskustelemaan ja kehittämään ratkaisua Kela-kyytien kaaoksen!

Jos Kela-kyydit tai/ja kuljetuspalvelut koskettavat sinua, läheistäsi tai olet asian kanssa tekemisissä työssäsi, niin kehoitan liittymään ryhmään. Lämpimästi tervetuloa <3. Pohdimme sekä Kela-kyytejä, että kuljetuspalveluita. Ryhmän löydät linkistä:   https://www.facebook.com/groups/226717301387229/ . Vetoan kaikkiin puolueisiin ja vammais- ja vanhusjärjestöihin, että puututaan yhdessä asiaan. Yhdessä saamme enemmän aikaan.