Valtuustoaloite vammaisten henkilöiden työllistämisen edistämisestä Espoon kaupungille

Kuva: Sami Heiskanen, Otavamedia

Tein ensi töikseni yhdessä loistavan opetuslautakuntakollegani ja puoluetoverini Jaana Wessmanin kanssa eilen 15.10.18 Espoon kaupunginvaltuustossa oheisen, 27 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen  vammaisten henkilöiden työllistämisen edistämiseksi Espoon kaupungille. Asiasta on jo v. 2016 luvattu laatia toimenpideohjelma mutta 22.3.18 Espoon kaupungin vammaisasiamiehen raportti on karua luettavaa: käytännössä ohjelman toimenpiteineen ei ole toteutunut vuoden 2017 aikanakaan. Nyt olisi syytä ryhtyä kiireellisesti käytännön toimiin sillä Espoon valtuuston v. 2017 hyväksymässä kaupungin strategiassakin, jota Espoon tarinaksikin kutsutaan, korostetaan kaikkien henkilöiden osallisuutta, yhdenvertaisuutta, aktiivista kansalaisuutta jne.

Sattumaa vai ei, salin oikeakin siipi, kokoomuksen valtuutettu ja kansanedustaja Mia Laiho sekä saman puolueen valtuutettu Kristiina Mustakallio, olivat tehneet vastaavanlaisen, tosin suppeamman, pelkästään kehitysvammaisia koskevan, sinänsä erittäin tärkeän aloitteen myös eilen. Erinomainen aloitesuma siis vammaisasioiden eteen Espoossa, eilisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa- toivottavasti Espoo olisi edelläkävijä tässä, kuten aloitteessamme mainitsemme. Kuvassa pitelen sylissäni toivon mukaan tulevaa, työllistettävää, ainutlaatuisen ihanaa erityislastani, kasvavaa tytärtäni, jonka vammais- ja peruspalveluiden eteen olen joutunut yhdessä puolisoni kanssa taistelemaan nelisen vuotta, tässä kokoomusjohtoisessa kaupungissa. Hän ja kaikki muut ainutlaatuiset ja erityiset lapset, nuoret, aikuiset ja vanhukset ansaitsevat kaiken sen tuen, mitä hyvinvointivaltiomme voi antaa – mitä aikaisemmin tukea annetaan, sen paremmin kaikki voivat: lapset, nuoret, perheet ja koko ympäröivä yhteisö. Korjaavat toimenpiteet ovat kalliita ja usein jo auttamattoman myöhässä, kuten 90-luvun lamasta hyvin tiedämme.

Kaupunginvaltuutetut Mika-Erik Walls ja Jaana Wessman sekä seuraavat allekirjoittaneet kaupunginvaltuuston jäsenet ovat jättäneet 15.10.2018 valtuustoaloitteen koskien Espoon kaupungin työllistämistoimien tehostamista vammaisten henkilöiden osalta.

Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuuston jäsenet olemme huolissamme Espoon kaupungin tehottomuudesta edistää vammaisten henkilöiden työllistymistä vakinaisiin työsuhteisiin ja työharjoittelujaksoille Espoon kaupungille sekä työharjoittelupaikkojen saannin edistämisestä, hyödyntäen myös kokemuksia kesätyöntekijöiden työllistämisestä. Työstä kuuluisi saada sama palkka kuin muidenkin työntekijöiden.

Espoon kaupungin vammaisasiamies on vuoden 2017 raportissaan (22.3.2018) kiinnittänyt huomiota mm. siihen, ettei vammaisten henkilöiden opiskelun, työllistymisen ja mielekkään tekemisen kehittämisessä olla edistytty juuri ollenkaan. Aikaisemman kaupungin ehdotuksen (2016) tekstin mukaan ”…Espoon kaupunki laatii ohjelman vammaisten henkilöiden työllistymisestä vakinaisiin työsuhteisiin ja työharjoittelujaksoille.” Tämä ei ole vammaisasiamiehen raportin mukaan kuitenkaan toteutunut.

Me allekirjoittaneet valtuutetut edellytämme, että kaupunki selvittää mahd. pikaisesti tarvittavat toimenpiteet ja ryhtyy käytännössä, edelläkävijänä, edistämään vammaisten henkilöiden työllistymistä Espoon kaupungille myös vakituisiin työsuhteisiin, kaikille toimialoille, sekä edistämään työharjoittelupaikkojen saantia eri toimialoillaan, hyödyntäen kokemuksia muualta Suomesta ja es. kolmannen sektorin toimijoilta, kesätyöntekijöiden työllistämiskokemuksia jne. Työstä kuuluisi saada palkka kuten muidenkin työntekijöiden.

Espoossa, 15.10.2018

Mika-Erik Walls   Jaana Wessman

sekä seuraavat allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut: