Viime syksynä kävimme synnyinkunnassani Vaalassa keskustelua vanhustenhoidosta, kun kunnan ja Oulunkaaren johto aikoivat lopettaa terveyskeskuksen vuodeosaston pitkäaikaishoidon paikat. Sitä perusteltiin talouden säästöillä. Olen käynyt vuodeosastolla, koska puolisukulainen on ollut siellä jo pitkään hoidossa, koska ei pärjää muualla. Osa on todella huonokuntoisia vanhuksia, ei heitä voi siirtää mihinkään.

Järjestimme Vaalan vasemmiston kanssa keskustelutilaisuuden 13.9.19. Sinne tuli paljon ihmisiä, jotka olivat huolissaan vanhustenhoidosta. Kunta järjesti oman tilaisuutensa myöhemmin ja sinne tuli niin paljon ihmisiä, etteivät kaikki meinanneet mahtua valtuustosaliin. Viesti päättäjille oli selvä, me haluamme kunnollista vanhustenhoitoa. Mielenkiintoista oli, että kukaan johtohenkilöistä ei puhunut Attendosta mitään. Syksyn tilaisuuksissa kävi selväksi, että Oulunkaaren johdon toimintaa ohjaa raha. 90 euron palvelusetelillä ei saa asiallista hoitajamäärää huonokuntoisille vanhuksille. Esimerkiksi Oulussa palvelusetelin määrä on 120 euroa.

Kiitos teille vaalalaiset, että osallistuitte tilaisuuksiin niin aktiivisesti, sillä niiden avulla pelastettiin omaisemme Vaalan vuodeosastolla. Nimittäin siellä olisi käynyt ihan kuin Alavuden vanhuksille, kun huonokuntoisia vanhuksia siirrettiin Attendon hoivakotiin, jossa ei ollut yhtään sairaanhoitajaa ja henkilökuntaa aivan liian vähän. Alavuden vanhuksilla oli karmea kohtalo, kuusi kuoli kuukauden sisällä siirrosta. Vaalan kunnan palveluseteli näyttää nyt olevan jäissä Alavuden ja muiden ongelmien noustessa julkisuuteen, joten uusi Attendon hoivakoti törröttää Saharannassa tyhjillään.

Utajärvellä toimittiin toisin, palveluseteli otettiin käyttöön ja Attendon hoivakoti avattiin marraskuussa ja jo nyt tulokset ovat nähtävissä. Oulunkaaren johto joutui ottamaan Attendon hoivakodin toiminnan omaksi toiminnaksi jo kolmen kuukauden kuluttua aloittamisesta. Tämä tapahtui siksi, että Attendo ei halunnut järjestää asiallista määrää hoitajia Utajärven toimipisteeseen senkään jälkeen, kun muualla oli jo ilmennyt ongelmia ja Oulunkaari oli tehnyt tarkastuksia.

Esitin syksyllä Vaalan kunnan ja Oulunkaaren johdolle neuvottelua yhteistyöstä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa, sillä olen sairaanhoitopiirin valtuuston puheenjohtaja. Ihmettelen, miksi yhteistyö ei kiinnosta Oulunkaaren johtoa, vaikka juuri Vaala ja Utajärvi maksavat asukasta kohden eniten erikoissairaanhoidosta ja rahasta tuntuu olevan pulaa.

Sairaanhoitopiiri on aloittanut integraatiohankkeen Oulun kaupungin kanssa viime syksynä tutkimuksella, jossa kaikkien yli 75-vuotiaiden palvelujen käyttö on yhdistetty asumismuodon mukaan. Mielenkiintoisia tuloksia esiteltiin 18.3.19 sairaanhoitopiirin valtuuston kokouksessa. Myös useita ratkaisuehdotuksia esiteltiin. Nyt muut kuntayhtymät ja kunnat ovat kilvan tulossa mukaan integraatiohankkeeseen. Miksi ei edelleenkään Oulunkaari? Haluavatko Oulunkaaren kunnat jäädä tietoisesti ulos integraatiohankkeesta ja vanhuksia kunnioittavan hoidon uudistamisesta?

Anne Huotari

eduskuntavaaliehdokas (vas)