Törmäsin tänään somessa infografiikkaan, jossa 6000 euron bruttopalkkaa nauttivan palkansaajan sivukulut oli pilkottu osiin. Siellä oli kirkollis-, YLE-, kunnallis- ja valtionveron lisäksi paljon myös lakisääteisiä vakuutusmaksuja. Eräs kommentoija piti näitä kaikkia ylimääräisiä kuluja veroina ja kauhisteli sivukulujen määrää. Näin se menee: tietämätön luulee olevansa maailman napa, jonka veroilla maksetaan kaikki, siis ihan kaikki valtion ja kuntien palvelut. Ja se on vassaripummien syy, sillä me käymme tavallisten palkansaajien lompakolla. Tällaista mielikuvaa isketään aina silloin tällöin vasten minunkin kasvojani, ja pakkohan niille on naurahtaa. Mokomilla ei ole hajuakaan siitä, miten valtion ja kuntien talous rakentuu, kuka maksaa veroja ja mitkä veroista ovat tasaveroja.

Kirjoitan tästä aiheesta ylipäätään siksi, että tuollaiset räikeät yleistykset ja mielikuvien pumppaukset ovat harhaanjohtavia. Vasemmistossa on paljon yrittäjiä. Mihinkäs lokeroon laitetaan sellainen vassaripummi, joka maksaa oman palkkansa, sotut, alvit ja muutkin lakisääteiset maksut. Mielestäni yrittäjänä toimiva vassari on tavallinen veronmaksaja siinä missä ”toisella” töissä oleva palkansaaja. Siksi vassareiden nimittäminen toisten lompakoilla käyviksi pummeiksi ihmetyttää minua kerta toisensa jälkeen.