Synnyin Somaliassa. Asuin lapsena myös Egyptissä ja Keniassa.

Muutin Neuvostoliittoon opiskelemaan.
Kun Neuvostoliitto romahti, en voinut enää palata Somaliaan.
Siellä oli sisällissota. Niinpä aloitin kaiken alusta Suomessa.

Opiskelin suomen kielen ja sopeuduin nopeasti Suomeen.
Valmistuin ensin lähihoitajaksi ja sitten kätilöksi.

Olen tehnyt paljon pätkätöitä.
Aiemmin olen työskennellyt Diakonissalaitoksessa.
Autoin nuoria, jotka olivat vaikeuksissa. Nyt työskentelen lähihoitajan ja kätilönä pääkaupunkiseudulla.

Olin eduskuntavaaleissa ehdolla vuosina 2003, 2007 ja 2011.
Erityisesti monet maahanmuuttajat äänestivät minua.
En kuitenkaan päässyt silloin eduskuntaan. Nyt yritän uudestaan.

Olen kaupunginvaltuutettu Helsingin kaupunginvaltuustossa.
Olen ollut mukana monissa järjestöissä.

Vapaa-ajalla olen harrastanut näyttelemistä ja ruoanlaittoa.
Ulkoilen paljon tyttäreni kanssa. Olen myös hänen omaishoitajansa.

Asun Pohjois-Helsingissä. Minulla on kolme lasta.

Minun mielestäni peruspalvelut on säilytettävä

Elämme hyvinvointivaltiossa.
Se tarkoittaa, että yhteiskunta huolehtii heikoimmista ihmisistä.

Suomessa on kuitenkin tehty paljon säästöjä.
Usein on säästetty terveydenhoidosta.
Säästöt ovat kohdistuneet heikoimpiin ihmisiin, esimerkiksi vanhuksiin.

Vanhusten täytyy saada elää hyvää elämää.
Osa heistä asuu kotona, toiset taas laitoksissa.
Heitä kaikkia pitää kohdella hyvin ja arvokkaasti.

Suomessa täytyy keskustella arvoista ja asenteista.
Talous ei saa olla ainoa asia, joka vaikuttaa päätöksiin.

Minun mielestäni perheitä on tuettava

Lasten ja nuorten pahoinvointi kasvaa.
Se on huolestuttava asia, joka pitää ottaa vakavasti.

Nuorten syrjäytyminen on suuri vaara.
Heidän auttamisensa on kaikkien etu.
Suomessa täytyy panostaa ongelmien ennaltaehkäisyyn.
Paras tapa vähentää ongelmia on tukea lapsia, nuoria ja perheitä alusta alkane.

Minun mielestäni julkista liikennettä on suosittava

Julkinen liikenne on tärkeä ympäristökysymys.
Matkalippujen hintojen täytyy olla kohtuullisia.
Kohtuulliset hinnat kannustavat käyttämään julkista liikennettä.

Minun mielestäni kuntien on tehtävä yhteistyötä

Hyvät julkiset palvelut ovat lähellä ja niitä on helppo käyttää.
Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi kirjasto ja terveyskeskus.
Hyvä palvelu ottaa huomioon asiakkaan ja hänen tarpeensa.

On tärkeää, että kunnat keskittyvät tuottamaan peruspalveluja.
Toisaalta kunnat eivät voi tuottaa kaikki palveluja yksin.
Silloin tarvitaan kuntien yhteistyötä. Jos mennään maakuntauudistukseen, ei pitäisi rikkoa sitä, mikä nyt toimii.

 

Minun mielestäni maahanmuuttajia tarvitaan

Maahanmuuttajien täytyy olla tasa-arvoisia muiden suomalaisten kanssa.
Tasa-arvoa tarvitaan kouluihin ja työpaikoille.

Maahanmuuttajat tarvitsevat sekä omaa äidinkieltään että suomea.
Oma äidinkieli vahvistaa identiteettiä.
Toisaalta suomen kielen taito auttaa löytämään työpaikan ja suomalaisia ystäviä.

Maahanmuuttajat ja heidän taitonsa ovat tärkeitä yhteiskunnalle.
Suvaitsevaisuus lähtee arkipäivästä.

Selkomukautus: Saila Keskiaho